Ytterligare forskningsmiljoner till Högskolan i Skövde

– 1,9 miljoner kronor tilldelas forskargrupp i distribuerade realtidssystem och forskningsprogrammet Infofusion vid Högskolan i Skövde Forskargruppen inom distribuerade realtidssystem, DRTS, och forskningsprogrammet Infofusion, båda under ledning av professor Sten F. Andler vid institutionen för Kommunikation och information, har tilldelats ytterligare 1,9 miljoner kronor från den nationella forskarskolan National Graduate School in Computer Science, CUGS. – Detta innebär en ännu starkare koppling mellan forskargruppen i distribuerade realtidssystem, DRTS, och det omfattande forskningsprogrammet Infofusion när det gäller infrastrukturen för Informationsfusion, poängterar Professor Sten F. Andler vid Högskolan i Skövde. Nationell forskarskola Forskargruppen DRTS har formellt varit engagerad i denna nationella forskarskola sedan 2001. Gruppen fick sin första större finansiering från CUGS under 2002 då 3,5 miljoner kronor beviljades för en 5-årsperiod. Under 2003 beviljades nya medel med 1,8 miljoner över en 5-årsperiod. Nu har forskargruppen fått ytterligare finansiering, denna gång 1,9 miljoner kronor, eller 760 000 per år under 2,5 år. Totalt innebär detta en finansiering på 7,3 miljoner från den nationella forskarskolan. Ytterliggare en doktorand – Positivt med de nu beviljade medlen är att vi kan anställa ytterligare en doktorand. Liksom andra externa medel som Högskolan i Skövde lyckas få utifrån, bidrar detta givetvis till regionens ekonomiska utveckling, fortsätter Sten. Forskningsprogrammet Informationsfusion, finansierat av KK-stiftelsen med 36 miljoner kronor, har snart varit igång i två år. Programmet är 6-årigt och har aktiv medverkan från 15 företag som bidrar med insatser motsvarande minst samma belopp. Tillsammans med Högskolans egen satsning blir omfattningen för programmet ca 125 miljoner kronor under tidsperioden 2005-2010. Uppdrag från regeringen De nu beviljade medlen finansierar en ny doktorand med handledning och omkostnader i 2,5 år. Den nya doktoranden ska samverka inom ramen för en så kallad CUGS-modul som består av en eller flera finansierade doktorander och handledarresurser. CUGS, The National Graduate School in Computer Science, är en nationell forskarskola i grundläggande datavetenskap och är etablerad inom ramen för uppdrag från regeringen och utbildningsdepartementet. Partners i forskarskolan Styrgruppens ordförande i forskarskolan är professor Erik Sandevall vid Linköpings universitet, som var Sveriges första professor i datalogi. Partners i forskarskolan utöver Högskolan i Skövde är Linköpings universitet, Lunds tekniska högskola, Mälardalens högskola och Örebro universitet. Ytterligare information lämnas av professor Sten F. Andler, tfn 0500-44 83 13 eller 070-593 7221 Bild på Sten F. Andler finns att ladda ner i Högskolans bildarkiv: www.his.se/bildarkiv