Teknisk forskningsplattform etablerad - Högskolan i Skövde i unikt samarbete med Halmstad och Örebro

Örebro universitet och högskolorna i Halmstad och Skövde har under de senaste två åren byggt upp en unik gemensam forskningsplattform inom data- och IT-området. Det innebär att lärosätenas forskning, forskarutbildning samt viss utbildning på s.k. avancerad nivå samplaneras genom den Tekniska och naturvetenskapliga fakulteten vid Örebro universitet i vilken de två andra lärosätena finns representerade. – Detta är ett unikt koncept, säger Romulo Enmark, rektor vid Högskolan i Halmstad. Vanligtvis sker denna typ av samverkan antingen på institutions- och forskargruppnivå eller genom sammanslagning av lärosäten. Här ligger fokus istället på fakultetsnivå, som är forskarsamhällets högsta och viktigaste operativa nivå. Fördelarna med samplanering på fakultetsnivån är att man kan fokusera snabbt och tydligt – i detta fall på data och IT – och att det går förhållandevis fort att genomföra det man beslutat. Utgångspunkten för samarbetet är specifika forsknings- och ämnesområden där lärosätena kan utveckla kraftfulla funktionella samarbeten. – På detta sätt behöver lärosätena inte ge upp sin självständighet och därmed försvaga sin regionala ställning, säger Leif Larsson, rektor vid Högskolan i Skövde. I stället sammanförs regionala resurser som annars aldrig skulle mötas. Dessutom tillgodoses nationella krav på lärosätenas samverkan, arbetsdelning och fokusering på ett kreativt och effektivt sätt. Samtliga parter är överens om att samarbetet har utvecklats väl. Det sammanfogar tre redan starka forskningsprofiler och är såpass omfattande att det som forskningsmiljö kan mäta sig med de största forskningsenheterna inom området i landet. Vinsterna är många: kompetensmässigt, ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Detta manifesteras den 10–12 mars då ett 80-tal doktorander och ett 40-tal professorer, docenter och forskarassistenter från de tre lärosätena träffas i Halmstad. Vid träffen ska deltagarna i workshopar och seminarier diskutera fortsatta samarbetsprojekt, vidareutveckla forskarutbildning och planera en gemensam forskarskola i IT. Det blir också anföranden av bland andra Staffan Truvé, vd, Swedish Institute of Computer Science (SICS) och Madeleine Caesar, vd, Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen). KK-stiftelsen har haft en stor betydelse för samarbetets tillkomst, inte minst genom att finansiera profilerade forskningsmiljöer inom data vid de tre lärosätena. Medierna är välkomna till en pressträff då bland andra Högskolan i Halmstads rektor Romulo Enmark, Högskolan i Skövdes rektor Leif Larsson, KK-stiftelsens vd Madeleine Caesar samt forskare och forskarstuderande medverkar. TID: måndagen den 10 mars kl. 13.30 PLATS: 2:a våningen, Visionen, Högskolan i Halmstad, Kristian IV:s väg 3, Halmstad Välkomna! Mer information: professor Anne Persson, Högskolan i Skövde, telefon 0702-57 57 79, professor Thorsteinn Rögnvaldsson, Högskolan i Halmstad, telefon 073-312 12 84 och professor Dimiter Driankov, Örebro universitet, telefon 070-241 07 88.