Socialpsykologi - Nytt samhälle kräver ny kompetens

I ett alltmer teknologiskt och konkurrensutsatt samhälle blir kunskaper om människan allt viktigare. Tekniken löser många problem men kan också ge upphov till nya utmaningar som exempelvis teknostress, arbetsmiljö, arbetsplatskonflikter och mobbning.

- Detta kräver att arbetstagare, företag och offentliga aktörer måste ha gedigna kunskaper om kommunikation, ledarskap, social påverkan, livsstilar och identitet samt villkoren för mänskligt välbefinnande, säger Jonas Stier, gästprofessor inom socialpsykologi vid Högskolan i Skövde.

Kort sagt måste tekniska innovationer åtföljas av socialpsykologisk spetskompetens.
- På Högskolan i Skövde har vi tagit fasta på detta. Vi erbjuder två unika utbildningsprogram med socialpsykologisk inriktning – "Personal, organisation och ledarskap" samt "Socialpsykologiska programmet " – som är resultatet av ett målmedvetet arbete under flera års tid, förklarar Jonas Stier.

”Bara” personer
Att arbeta inom ett område som är mycket brett och en kompetens som kan appliceras inom flera olika ämnen, kan göra det svårt för potentiella arbetsgivare att placera studenterna i befintliga anställningskategorier. Är de personalvetare, socialarbetare, rekryterare eller ”bara” personer med en socialpsykologisk examen? Och är det olämpligt att kalla dem psykologer för då kan de blandas ihop med legitimerade psykologer?

- Svaret är egentligen ganska enkelt – de är socialpsykologiska problemlösare med en bred högskoleutbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och som är användbar inom olika sektorer på arbetsmarknaden. Våra beteendevetare kan med fördel ha en utredande, handläggande eller konsultativ roll, säger Jonas Stier.

Bakgrund som socialpsykolog
Annika Dahlin är utbildad som socialpsykolog på Högskolan i Skövde och arbetar idag som konsultchef på företaget Manpower.

- I bemanningsbranschen är mötet med andra människor något av det centrala och det som driver verksamheten framåt. Det gäller att hela tiden kunna plocka fram det bästa ur samtliga kandidater, att vara ett bra stöd för medarbetare och en drivande partner för mina kunder. I samtliga dessa roller ser jag hur beteendevetenskapen är avgörande för att lyckas, förklarar Annika Dahlin.

Just den breda kompetensen pekar Annika på som någonting mycket värdefullt.
- Min bakgrund som socialpsykolog har gjort att jag kan agera snabbare i samtliga situationer då jag känner mig trygg i att kunna läsa situationen och se den bästa lösningen. Detta gör att våra kunder kan fokusera mer på sin kärnverksamhet för att nå framgång.

Planerar Välbefinnandecentrum
Ämnet socialpsykologi föddes för ungefär 100 år sedan som just ett försök att skapa kunskap om vad som behövs för att människor ska må bra.

- Västra Götalandsregionen behöver dessa kompetenser – nu och i framtiden. Vi skulle vilja bjuda in till ett fördjupat samarbete där vi på Högskolan informerar om idéerna bakom och fördelarna med våra utbildningsprogram och de studenter som sedermera kommer ut på arbetsmarknaden, menar Jonas Stier.

Högskolan i Skövde har också större visioner. Ett Välbefinnandecentrum planeras, där socialpsykologin ska spela en viktig roll.

- Vi vill bidra till denna utveckling i vår region och hoppas att alla arbetsgivare vill detsamma. Det moderna liv vi människor lever för närvarande kräver ny kompetens ute på arbetsmarknaden som kan hantera ny problematik, avslutar Jonas Stier.

För mer information:Jonas Stier, gästprofessor i socialpsykologi vid Högskolan i SkövdeTelefon: 0500 - 448202
E-post: jonas.stier@his.se