Skövdestudenter deltar i nationella SIFE-tävlingen

Tre studenter på programmet Högskolan i Skövde deltar på onsdag i den nationella SIFE-tävlingen i Stockholm. Högskolan i Skövde tävlar tillsammans med åtta andra lärosäten och juryn består av representanter från näringslivet. SIFE är en internationell studentorganisation och betyder Students In Free Enterprise. Organisationen arbetar för att studenter ska få möjlighet att utveckla sitt entreprenörskap och sin företagsanda samt få möjlighet att bygga upp företagskontakter. SIFE samarbetar med över 500 företag och med 2 000 lärosäten över hela världen. Den nationella tävlingen går ut på att varje lag presenterar ett projekt som man jobbat med under en längre tid. Presentationen sker inför en jury som utser vinnaren redan samma dag. Juryn består av representanter för svenskt näringsliv, bl a VD för Electrolux och VD för Adecco samt VD för SIFE , Marie Svaton. Det lag som vinner får delta i världscupen som går av stapeln i New York och det lag som kommer tvåa deltar senare i Europacupen. Det projekt som de tre skövdestudenterna Therese Fundell, Negin Tahmasebifar och Claudia Chavez tävlar med har pågått under 8 månader och genomförts tillsammans med en grupp ungdomar i en boliviansk kulturförening i Hammarkullen, Göteborg. Studenterna från Skövde har haft seminarier om marknadsföring, affärsetik, affärsplanering, projektledning och ekonomi med de ungdomar som deltagit i projektet. Syftet är att bygga broar mellan olika kulturer och skapa möjligheter för ungdomarna att utvecklas personligt och kunskapsmässigt. Mer information, kontakta Therese Fundell, 0730 - 77 22 20 Negin Tahmasebifar, 0704-50 37 22 Claudia Chavez, 0704-245871