Att ha vänner på jobbet kan göra arbetsdagen roligare men störst påverkan på trivsel och engagemang har din relation till chefen.

Relationen med chefen viktigare än den med kollegorna

Ny forskning visar att relationen med chefen kan vara ännu viktigare än relationen med kollegorna när det kommer till hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men varför är det så?

Att trivas på jobbet är viktigt för de flesta. En av de mest avgörande faktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. I en ny studie har forskare från Högskolan i Skövde, Högskolan väst och Göteborgs universitet studerat hur olika typer av relationer på jobbet påverkar anställdas arbetstillfredsställelse och engagemang.

Studien visade att relationen med chefen har en stark inverkan på hur nöjd och engagerad man känner sig på jobbet.

– Det handlar om kvaliteten på relationen mellan en chef och en anställd. Om du har en bra relation med din chef, känner du dig oftast mer erkänd, får bättre stöd och har mer inflytande över ditt arbete. Detta leder till högre arbetstillfredsställelse och större engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom studien.

Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön

En bra chef ger inte bara instruktioner utan ger också stöd och erkännande för ditt arbete. Det känns bra att veta att ditt hårda arbete uppskattas, och detta kan öka din motivation och trivsel. En bra relation med chefen kan även öppna upp för fler möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina anställda väl är mer benägna att investera i deras utveckling.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Han påpekar att relationerna med kollegorna också viktiga. Att ha vänner på jobbet kan göra arbetsdagen roligare och skapa en känsla av samhörighet. Men enligt studien är det alltså relationen med chefen som är det som har störst inverkan på hur nöjd du är med ditt arbete i stort.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera, visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson.

Så nästa gång du funderar på vad som kan förbättra din arbetssituation, tänk på hur du kan förbättra din relation med din chef.

Läs mer om studien

Forskningsartikeln How You Appraise Your Relationship With Your Colleagues Matters, but Not as Much as How You Appraise Your Relationship With Your Manager: Predicting Employee Job Satisfaction and Commitment publicerades i Psychology of Leaders and Leadership.

Resultaten bygger på data insamlat från 113 chefer och 555 butikspersonal i olika sektorer inom detaljhandeln i åtta svenska städer.

Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde
Telefon: 0500-448861, E-post: thomas.andersson@his.se