Rekordmånga idéer från Högskolan i Skövde

I år är det rekordmånga idéer som kommit från Högskolan och anmälts till tävlingen Venture Cup. – Idéerna har handlat om allt från innovationer inom datavetenskap till tekniska lösningar och system, berättar Per Holmén från Startblocket vid Högskolan i Skövde. Högskolor och universitet runt om i regionen har i år gjort ett bra resultat. Högskolan i Skövde har speciellt omnämnts som ett av de lärosäten som lyckats speciellt bra i år. – Vi startade en entreprenörskurs under hösten och utslaget av den har varit en succé, tycker Per. Kurs på Högskolan På initiativ av Startblocket inleddes en kurs i entreprenörskap på Högskolan och intresset har varit stort att delta. – Det är ett 60-tal personer som går den poänggivande kursen. Ett av momenten i kursen är att lämna in ett bidrag till Venture Cup, detta har gjort att väldigt många har anmält sig och intresserat sig för att realisera sina idéer, menar Per. Framtidens företag Venture Cup är affärsplantävlingen som ger studenternas idéer möjlighet att utvecklas till framtidens företag. – Tävlingen handlar om att sätta pränt på sin idé och göra en affärsplan. Hela tävlingen är egentligen en stor läroprocess, förklarar Per. Den 12 december är det prisutdelningen för första momentet på Chalmers i Göteborg. – Det har kommit in 354 bidrag i region väst. Högskolan i Skövde har anmält flest bidrag utanför Göteborg. 30 stycken av de sammanlagda 354 väljs sedan ut och nomineras. En jury plockar ut 10 pristagare som vinner 10 000 kronor vardera, fortsätter han. Feedback lämnas Alla bidrag som lämnas in granskas av juryn och sedan lämnas det feedback till alla tävlingsdeltagare som kan arbeta vidare med sina idéer. – Juryn består av branschfolk inom innovation och affärsutveckling, säger Per. Nu är det bara att vänta och se om någon av idéerna som sprungit ur Högskolan lyckas hänföra juryn. Chansen är stor då deltagandet är rekordstort. Antal tävlingsbidrag i region väst universitet och högskolor utanför Göteborg: Högskolan i Skövde 26 Högskolan i Borås 10 Högskolan i Halmstad 3 Högskolan i Jönköping 14 Högskolan i Väst 9 Karlstad Universitet 19 SLU i Skara 4 Kontaktperson: Per Holmén Tfn: 0500-44 82 85 mobil: 0706-22 22 31 per.holmen@his.se