Professor Sten F. Andler, Högskolan i Skövde, ny ledamot i styrelsen för ISIF - International Society of Information Fusion

Sten F. Andler, professor vid Högskolan i Skövde, Institutionen för kommunikation och information, har utsetts till ny ledamot i styrelsen för ISIF, International Society of Information Fusion. ISIF är en världsomfattande organisation för att främja informationsfusion, att uppmärksamma framtida teknologier och att värna om informationsutbyte inom området. Kommunikation kring informationsfusion genom internationella konferenser och forskningstidskrifter i syfte att lyfta fram den senaste utvecklingen, inom forskningsområdet, är fokusområden för styrelsens medlemmar. Forskningsprogram inom Informationsfusion Informationsfusion vid Högskolan i Skövde har under de senaste åren varit en viktig del av utvecklingen inom det datavetenskapliga området. Sten F Andler leder idag ett omfattande forskningsprogram inom Informationsfusion finansierat med totalt ca 120 miljoner kronor, av vilka KK-stiftelsen står för 36 miljoner kronor. Fjorton företag medverkar i forskningsprogrammet som idag har nått halvtidsutvärderingen med positiva kommentarer från bedömningsgruppen – vilket resulterade i finansieringen från KK-stiftelsen blev säkrad för ytterligare 3 år. Ett aktivt styrelsearbete Som ledamot i styrelsen, som består av medlemmar från bland annat Australien, USA, Kanada, Tyskland, Italien, arbetar man aktivt med att främja forskning och utveckling inom informationsfusion i vetenskapssamhället i stort, internationellt som nationellt. Ett viktigt område är växelverkan mellan akademi och industri och uppmuntran till tekniköverföring och andra kontakter. Kontakten mellan akademi och industri kan i sin tur leda till samarbetsprojekt med finansiering av externa finansieringskällor, både svenska och internationella (inte minst inom EU). I styrelsearbetet representerar professor Andler alla medlemmar men kan framförallt ta till vara svenska och europeiska intressen inom informationsfusion och kommer att agera som ett nav vad gäller informations- och kunskapsspridning inom området. Tidigare svensk styrelse¬representation var genom FOI, Försvarets Forskningsinstitut. För ytterligare information: Sten F. Andler tel: 0500-44 83 13 eller mobil: 070-593 7221