Pressinbjudan: KK-stiftelsen besöker Högskolan i Skövde

Tisdagen den 28 april besöker KK-stiftelsen Högskolan i Skövde. Syftet med besöket är att få presentera aktuell forskning vid Högskolan, att få ta del av aktuell information från KK-stiftelsen och att låta företagare framföra framtida behov av samverkan med akademin.

Komplett program för dagen bifogas längst ned i denna inbjudan. Välkomna att delta.

Anita Andler, forskningssekreterare vid Högskolan i Skövde, ansvarar för besöket tillsammans med prorektor Lars Niklasson.
- Vi kommer naturligtvis att presentera Portalen, den unika satsningen på en gemensam miljö för Högskolan och näringslivet. Vi kommer också att presentera vår pågående forskning och de spjutspetsar som finns där, säger Anita Andler.

KK-stiftelsen kommer vid besöket att presentera sitt arbete och informera om planer på framtida utlysningar av projektpengar för forskningsprojekt vid landets universitet och högskolor.
- Vi hoppas att vi kommer att få mer insyn och förståelse för hur KK-stiftelsen arbetar, så att vi bättre kan positionera oss inför kommande utlysningar, säger Anita Andler.

Ett antal företag är också inbjudna för att få möjlighet att diskutera sina behov av samverkan och framföra önskemål om framtida satsningar från KK-stiftelsen.
- Detta ger oss på Högskolan i Skövde tillsammans med företagenen möjlighet att ge förslag på satsningar som KK-stiftelsen kunde tänka sig att investera i framöver - alltså en möjlighet att påverka kommande programsatsningar, säger Anita Andler.

Högskolan i Skövde har genom åren lyckats vinna utlysningar hos KK-stiftelsen för både stora och små forskningsprojekt. Det största pågående projektet är inom informationsfusion och löper över sex år med en budget på över 100 mkr.

Fakta KK-stiftelsen
Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen)bildades1994. Stiftelsen fick ett startkapital på 3,6 miljarder kronor och har nu hunnit satsaöver sex miljarder kronor i drygt 1 900 olika projekt. Projekten finns inom områden som:

Vi satsar stort på KK-miljöer
Just nu är vi aktiva inom drygt 30 program. KK-miljöer som är vår största satsning någonsinska hjälpa landets nya lärosätenatt utveckla profilerade kunskaps och kompetensmiljöer.Samhällsentreprenörskaphandlar om att stärka innovativa initiativ som förbättrar samhället. Under 2008 avslutade vi första delen av en åttaårig satsning på upplevelseindustrin och initierade ett nytt forskningsprogram om Unga nätkulturer.

Några andra program:

Källa: KK- stiftelsens hemsida. Mer information se: www.kks.se

Mer information kontakta: Anita Andler, tfn 0500-44 80 61 eller 0708-169 102.

Presskontakt: Kristina Appelqvist, tfn 0500-44 80 24

PROGRAM VID KK-STIFTELSENS BESÖK 28 APRIL 2009

10.30 - 12.00 KK-stiftelsen möter prorektor och forskningssekreterare
KK presenterar sitt arbete idag
Högskolan om nuläget, framtiden, samarbeten och visioner

12.00 - 13.15 Gemensam lunch med inbjudna representanter från forskarkollegiet och företag - diskussion mellan KKs representanter, företag och forskare påbörjas under lunchen.

13.15 - 14.00 Fortsatt dialog mellan KKs representanter, företag och forskare kring satsningar som görs och tankar och önskemål från "fältet"

14.00 - 15.00 KK-stiftelsen presenterar - ALLA VÄLKOMNAS
- sitt arbete med lärosäten idag
- aktuella och kommande utlysningar