PRESSINBJUDAN - KK-miljö invigs i möte mellan Högskolan i Skövde och KK-stiftelsen

KK-stiftelsens storsatsning på forskning vid de nya högskolorna kallad KK-miljö tilldelades Högskolan i Skövde i maj. I samband med att forskarna på Högskolan i Skövde möter KK-stiftelsens VD Madelene Sandström för att få mer inblick i finansieringsformen KK-miljö, och hon i sin tur får inblick i två forskningsprojekt som nu har startat, inbjuds också media till detta tillfälle att få mer information. Detta blir till en symbolisk start på det tioåriga projektet.

Tid: onsdag 26 oktober, klockan 09.30–10.30
Plats: Insikten i Portalen, Högskolan i Skövde

Fakta:
Högskolan i Skövde har, som hittills enda lärosäte, tilldelats ny finansiering genom KK-stiftelsens finansieringsform KK-miljö. Den bygger på att KK-stiftelsen motfinansierar forskning som har vetenskaplighet, genomförbarhet och samproduktion. Det betyder att nya forskningsmiljoner på Högskolan i Skövde söker nytänkande samproduktion med företag för att lyfta Sveriges tillväxt. Finansieringsformen sträcker sig över en tioårsperiod. KK-stiftelsen kommer ur löntagarfonderna.

9.30 – 10.30

• KK-stiftelsen, VD Madelene Sandström presenterar ambitionen med KK-miljöerna och hur svenska högskolor och svenska företag över hela landet ska samproducera ny och samhällsnyttig forskning.
  • Rektor Sigbritt Karlsson beskriver hur forskningscentrumen på Högskolan i Skövde och företagen kan nyttja KK-miljö arbetet för att utvecklas.
  • En invigningsceremoni som växer. Ceremoniförrättare: Madelene Sandström KK-stiftelsen, för näringslivet Thomas Nilsson vd IDC och Sigbritt Karlsson Högskolan i Skövde.

10.30 – 11.30

• KK-stiftelsen och andra inbjudna informeras om två nystartade forskningsprojekt på Högskolan i Skövde, som KK-miljön gör möjliga. Prorektor Lars Niklasson, samt projektledarna Anna Syberfeldt och Lihui Wang finns på plats.

Kontakt:
Prorektor Lars Niklasson tel: 0500-44 83 37