Pressinbjudan: avslutningskonferens Skaraborgs innovativa miljöer

Skaraborgs innovativa miljöer har under tre år arbetat med att bygga inspirerande testmiljöer. I projektet finns två spår, Virtual Health med fokus på digital hälsa och Virtual Engineering med fokus på framtidens industri. Sedan starten 2016 har det hänt mycket vilket våra projektledare kommer berätta mer om imorgon den 22 november när det bjuds in till avslutningskonferens.

Målet med Skaraborgs Innovativa miljöer är att genom samverkan minska gapet mellan forskning och innovation för att öka regionens konkurrenskraft. Projektet finansieras både av privata och offentliga aktörer inom regionen samt EUs strukturfond.

Våra testmiljöer

På ASSAR Industrial Innovation Arena i Skövde finns flera av våra demonstratorer som riktar sig mot framtidens industri/Virtual Engineering. Inom Virtual Health där man arbetat med digital hälsa finns tre testmiljöer. På Skaraborgs ambulansstation har man utvecklat ett Europaunikt prehospitalt träningsscenter, en simulator som skapar en verklig miljö med hjälp av avancerad teknik. På Högskolan i Skövde har Skaraborgs Hälsoteknikcentrum (SHC) byggts upp för testning av framtidens vårdprodukter, på lärosätet finns även våra biomörker vilka kan tillämpas för utveckling av bättre diagnostik och vid validering av läkemedelskandidater.

Innovationssamverkan

Inom projektet erbjuds även medverkande företag, och företag som sitter på en idé, rådgivning om idén faller inom projektets två spår. Innovationssamverkan ser till att företag får tillgång till rätt resurser i sitt innovationsarbete. Det kan handla om stöd kring affärsmodell och produktutveckling, till att träffa andra innovatörer och delta på seminarier och konferenser. Målet är att erbjuda den rådgivning och coachning som behövs för att kunna ta innovationsidén vidare.

Plats: Högskolan i Skövde, Hus G, sal G110.

09:00 Kaffe och smörgås
09.30 Inledning, Lars Niklasson, rektor Högskolan i Skövde
09.45 Goda exempel - Volvo Cars
10.00 Goda exempel - Innovation Partners
10.15 Lokalbyte
10.30 Projektpresentation innovationssamverkan, biomarkörer och visning av SHC
12.00 Lunch
13.00 Projektpresentation, testmiljö ambulansen, Virtual Engineering och kommunikation.
14.40 Kaffe och avslut

Media hälsas välkomna

Press och media är välkomna under hela dagen. Önskas tid för enskilda intervjuer, kontakta gärna kommunikatör Jill Elmshorn.