Positivt framtidsfokus på Produktionsteknisk dag

PRESSINBJUDAN

IDC West Sweden och Högskolan i Skövde stöttar utveckling av Skaraborgs industri

"Så förbereder vi oss inför nästa högkonjunktur!" Detta är det positiva temat för årets Produktionstekniska dag som hålls på Högskolan i Skövde torsdag den 28 maj.
- Det är nu möjligheterna till förändring finns, säger Mattias Karlsson, IDC West Sweden som är arrangör tillsammans med Högskolan i Skövde.

- Det finns tre områden som företagen ska prioritera nu; personalen, produktionsprocessen och produktutvecklingen. Genom att kompetensutveckla medarbetare, effektivisera produktionen och samtidigt utveckla nya produkter och tjänster skapas möjligheter att komma stärkt ur lågkonjunkturen, säger Mats Jägstam, vice rektor för samverkan på Högskolan.

Årets produktionstekniker
Under dagen kommer deltagarna, som kommer från tillverkande skaraborgska företag att få inspiration, råd och praktiska "verktyg" från olika experter för att utveckla och stärka sitt företags konkurrenskraft.
Dagen inleds bland annat med utdelning av priset "Årets produktionstekniker".
- Priset är, förutom äran och en statyett, 10000 kronor. Priset är instiftat för att belysa den viktiga roll som en produktionstekniker har i dagens industri. säger Leif Pehrsson, Volvo Cars tillika ordförande i det produktionstekniska nätverket.

Thomas Nilsson, VD, IDC West Sweden AB
Mats Jägstam, Vicerektor för samverkan, Högskolan i Skövde

Datum Dag Plats
28 maj 2009 08.00-16.30 Högskolan i Skövde, Sal D105

Programm:
se bifogad pdf-fil.

Mattias Karlsson, koordinator för Produktionstekniska dagen,
tfn0702-44 45 06.

Presskontakt: Kristina Appelqvist tfn 0500- 44 80 24

Fakta IDC West Sweden AB
IDC West Sweden AB är Skaraborgs utvecklingsbolag för industrin. Vårt uppdrag är att stärka konkurrenskraften för industriföretagen. Ett 100-tal företag är idag delägare. Verksamheten stöds av Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. Vi har även ett nära samarbete med Högskolan i Skövde, som har flera anpassade utbildningar för just tillverkande företag.

Fakta Högskolan i Skövde
Vid Högskolan i Skövde kombinerar man kunskap från den långa akademiska traditionen med ny spännande forskning. Resultatet blir helt nya utbildningsprogram inom dagsaktuella områden. En viktig del av Högskolans verksamhet är också att bidra till tillväxt och välfärd i samhället. En kontinuerlig dialog och ett omfattande kunskapsutbyte sker mellan näringsliv, region, kommuner, organisationer och Högskolan. Detta är en av orsakerna till att Skövde utsetts till Årets studentstad av Sveriges Förenade Studentkårer och det bidrar dessutom till att utveckla både Skaraborg och Sverige.