Näringslivets roll efterfrågas i det nya biståndet

Kan näringslivet förbättra svenskt biståndsarbete? Denna fråga kommer UD och SIDA diskutera med näringslivet och den nya utvärderingsmyndigheten SADEV på det konvent som arrangeras måndagen den 13 november på Högskolan i Skövde. Temat för konventet är ”Näringslivets roll i det nya biståndet” Konventet arrangeras för att skapa dialog och debatt kring utvecklingssamarbete och näringslivets möjligheter i det nya biståndet. Sida, EU och UD får under dagen möjlighet att förklara vad det nya biståndet är och vilka prioriteringar man ser som viktiga i framtiden. Viktigt för biståndet – Det svenska näringslivet är viktigt för biståndet och biståndet kan öppna dörrar för näringslivet. Men svenska företag måste kunna möta nya former och förutsättningar för det internationella biståndet. Jag skulle också vilja att flera svenska företag vara beredda att satsa långsiktigt och strategiskt i fattiga länder. Men det krävs uthållighet och närvaro för att kunna tillvarata dessa möjligheter, säger Rolf Carlman chef på INEC Sida. Välmotiverad kritik – Det traditionella biståndet, från stat till stat, utsätts ofta för hård och inte så sällan välmotiverad kritik för att vara ineffektiv. Vi måste tänka utanför etablerade ramar och hitta innovativa sätt att involvera den privata sektorn i både givar- och mottagarländer, säger Anders Danielsson, generaldirektör på den nya utvärderingsmyndigheten SADEV. Underutnyttjad resurs Anders Nordström ABB Corporate Research deltar under dagen och hävdar utifrån sitt perspektiv att företagen behöver få en större roll i biståndet. – Sveriges internationella storföretag, som ABB, är en unik och underutnyttjad resurs i det svenska biståndet. Med ett starkt fokus på sunda och robusta affärsprinciper, miljö, hälsa och säkerhet har vi mycket att tillföra den välståndsutveckling vi alla vill se. Insatser behövs – Det behövs insatser och samverkan mellan det svenska näringslivet och biståndsbranschen. Men dessa parter saknar en arena för att mötas, därför har vi tagit initiativ till konventet ”Näringslivets roll i det nya biståndet”, säger Per Hellström, ordförande i organisationskommittén och ansvarig för den unika utbildningen Biståndsingenjör på Högskolan i Skövde. Dagen avslutas med en debatt under ledning av SVT:s Patrik Peter kring frågan; Hur kan näringslivet och biståndssfären samarbeta för att förbättra företagsutvecklingen och produktionen i utvecklingsländerna? I panelen deltar Georg Andrén UD, Anders Danielsson SADEV, Tina Karlberg Swedish Consultants samt Rolf Carlman INEC Sida. Se program på http://www.his.se/templates/vanligwebbsida1.aspx?id=29839 Moderator Patrik Peter Plats: Högskolan i Skövde, Högskolevägen 1, Hus D, Sal D105 Tid: Måndagen den 13 november 2006 klockan 10.00-17.00 För mer information: Klicka här för att få mer information kring konventet. www.nyabistandet.se Per Hellström, initiativtagare till konventet, tfn 0500-44 85 21, mobil 0708-65 92 01 eller per.hellstrom@his.se Kristina Appelqvist, kommunikationschef Högskolan i Skövde, tfn 0500-44 80 24, mobil 0734- 38 37 31 eller kristina.appelqvist@his.se Linda Batshon, praktiska frågor, tfn 0500-44 85 48, linda.batshon@his.se Konventet ”Näringslivets roll i det nya biståndet” arrangeras av Högskolan i Skövde med stöd från Sida, Swedfund och Swedish Consultants. Representanter för press och övrig media hälsas välkomna till konventet.