Mats Grindal – Högskolans första industridoktor

– ett nytt mer systematiskt sätt att testa att mjukvara uppfyller sin specifikation Den 12 mars disputerade Högskolan i Skövdes första industridoktor, Mats Grindal. I sin avhandling slår han fast att användandet av kombinationsstrategier (det vill säga testfallsmetoder som är specialbyggda för att hantera kombinatorisk explosion) kan förbättra testningen i de flesta mjukvaruproducerande organisationer. Det unika med Mats forskning och den stora relevansen i påstående ovan kommer av att forskningen som rapporteras i avhandlingen är gjord i nära samarbete med industrin. Halva av den tid som han forskat vid Högskolan har Mats arbetat som ingenjör på Enea och på detta sätt kunnat pröva sina resultat i skarpare läge. Hans chef på Enea, Maria Jönsson, har bara positiva saker att säga om arbetet. – Det har fungerat väldigt bra. Vi har varit flexibla från vårt håll och Högskolan från sitt. Jag upplever att våra kunder visar väldigt stort intresse för Mats forskning. Det som han forskar inom går rakt ut till våra kunder. Metoderna behövs En lika stor utmaning som att ta fram systematiska arbetsmetoder, är att få företagen att inse att metoderna behövs. Duktiga medarbetare kompenserar för brister i arbetsmetoderna – och därmed blir det svårt för företagsledningen att upptäcka problemen. Komplett testprocess Avhandlingen beskriver en komplett testprocess, specialanpassad för användande av kombinationsstrategier. Systemet testas som en svart låda. Testprocessen beskrivs komplett med riktlinjer, anvisningar och steg-för-steg instruktioner för de olika momenten i processen. Speciellt fokus är lagt på de tre momenten (i) val av lämplig kombinationsstrategi, (ii) inputparametermodellering och (iii) hantering av konflikter i inputparameter modeller. Avhandlingen visar även hur flera av momenten i testprocessen kan automatiseras. Experiment och fallstudier Testprocessens användbarhet är validerad genom en serie experiment och fallstudier, av vilka flera genomförts med professionella testare inom ramarna för industriella projekt. I detta sammanhang har även andra egenskaper hos testprocessen, såsom skalbarhet och prestanda, studerats. Förbättringar Utöver detta innehåller avhandlingen en genomgång av befintliga kombinationsstrategier, komplett med klassificeringar och beskrivningar av de olika strategiernas egenskaper. I ett av sina projekt har han intervjuat 12 svenska mjukvaruföretag. Resultaten tyder på låg testmognad i de flesta av de undersökta organisationerna. Testledarna är oftast medvetna om detta men har problem med att lyckas med förbättringsinitiativ. Införande av kombinationsstrategier skulle här kunna utgöra en lämplig förbättringsåtgärd på grund av den låga införande kostnaden. Strålande glad Efter att ha disputerat kan nu Mats Grindal titulera sig industridoktor. Hans publicerade avhandling har redan fått stort intresse och Maria Jönsson är mycket glad över resultatet. – Jag tycker det är jätteroligt att han är klar nu. Vi började bägge två samtidigt på Enea 1994 och det är roligt att få följa någon under en sådan här lång tid. Han började med det här för sju år sedan, han går verkligen runt och strålar nu när han är klar. Kontaktuppgifter: Mats Grindal, Tfn. 0709-71 42 30, mats.grindal@enea.com Högupplöst bild på Mats finns att hämta på www.his.se/bildarkiv Avhandlingens titel vid Linköpings universitet: Handling Combinatorial Explosion in Software Testing Högupplöst bild på Mats finns att hämta på www.his.se/nyhetsbilder