Lyckade ex-jobb hos årets företagare

2006-10-26 Högskolan Magnus Gustafsson Nyligen genomfördes två mycket olika examensarbeten på Högskolan i Skövde i samarbete med Lichron i Skövde, företaget vars vd Åke Lindbergh vann priset Årets företagare i Skövde. Den 27 oktober klockan 10.00 träffas studenterna och företaget samt Näringslivschefen Kristina Eklöf på Lichron. Med finns också representanter från Högskolan för att presentera och diskutera exjobbet. ExjobbExpo Kontakten mellan studenterna och Lichron togs på Framtidstorgets mässa, ExjobbExpo, som i år går av stapeln den åttonde november och är öppen för alla företag som vill träffa och samarbete med studenter kring ex-jobb och projektarbeten. Framtidstorget arbetar med näringslivskontakter vid Högskolan i Skövde. Träffar studenter ExjobbExpo börjar med ett seminarium för företag, kommuner och organisationer där ämnet, "Examensarbete - vinst för alla parter?", tas upp. Högskolans rektor medverkar samt företag som berättar om sina erfarenheter med studentsamverkan inom examensarbete. På den efterföljande mässan träffar de studenter och diskuterar förslag på möjliga arbeten och lyssnar till vad studenterna har att erbjuda. Företagets utveckling och framgång Ett av de examensarbeten som utfördes på Lichron under vårterminen 2005 handlade om att ge djupare förståelse till hur anställda på Lichron upplever företagets utveckling och hur de förklarar företagets framgång. De viktigaste tycks vara den rådande organisationskulturen som visar sig i en trygg och familjär arbetsmiljö där de anställda trivs och tilldelas stort eget ansvar, företagets struktur som bidrar till ett mer effektivt företag samt att branschen de verkar i har en jämn efterfrågan. Uppsatsen skrevs på institutionen för teknik och samhälle inom ämnet organisation och ledning av studenterna Linda Sundström och Marie von Haugwitz. Analysera IT-lösning Det andra examensarbetet som genomfördes på Lichron av studenter vid Högskolan gick ut på att analysera och dokumentera Lichrons befintliga IT-lösning. Med denna analys som utgångspunkt kunde studenterna sedan arbeta fram förslag på förbättringar och kompletteringar. Lichrons företagsledning gav sedan resurser att genomföra de flesta av dessa förändringar under sommarperioden. Ett par exempel var att företaget genomförde en centralisering av fillagring och backupp samt att man gav personalen möjligheter att komma åt företagets servrar med hjälp av Internet vad de än befinner sig. Examensarbetet genomfördes av Oskar Larsson och Jakob Ahlin. Tid: 27 oktober klockan 10.00 Plats: Lichron i Skövde, Norregårdsvägen 17, 541 26 Skövde För mer information: Andreas Torén, Framtidstorget, 0733-86 39 64 Leila Khammari, Lichron, 0500-44 50 67, 0705-61 38 85, leila@lichron.se