Ledningen för vårdinstitutionen vid Högskolan i Skövde lämnar sitt uppdrag

Mikael Harlén och Anette Ekström väljer att lämna sina uppdrag som prefekt och proprefekt vid Institutionen för vård och natur. Beslutet tillkännagavs för personalen idag.

Sedan Högskolan i Skövde förlorade examensrätten för sjuksköterskeutbildningen i december 2008, pågår ett intensivt arbete för att dels analysera den situation som uppkommit, dels vidta åtgärder för att kunna ansöka om förnyad examensrätt så snart som möjligt. Förslag till åtgärdsplan kommer att presenteras vid ett styrelsemöte nästa vecka.

Vill lämna redan nu
Vid ett personalmöte under eftermiddagen tillkännagav dock institutionens prefekt och proprefekt att de väljer att lämna sina uppdrag den sista mars.
- Våra tidsbegränsade uppdrag som prefekt och proprefekt avslutas till årsskiftet. Jag bedömer att det kommer att ta längre tid än så att genomföra de åtgärder som behövs för att stärka kvaliteten inom vårdutbildningarna. Därför är det bättre att någon annan får leda hela arbetet med att återerövra examensrätten, säger Mikael Harlén.

Aktivt val
- Högskoleverket visar att vi är på rätt väg i kvalitetsarbetet, men att det återstår viktiga delar av förankring hos både lärare och studenter. Vi anser att det är bra att en ny ledning får möjlighet att påverka och utföra hela det arbete vi står inför innan vi kan ansöka om examinationsrätt igen. Det är därför ett aktivt val att vi avslutar vårt uppdrag som prefekter ett halvår tidigare än planerat, säger Anette Ekström.

Extra styrelsemöte med presskonferens den 25 mars
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 25 mars kl 9.00 presenteras följande för högskolestyrelsen:
- Utredningen som gjorts av Axel Targama, extern konsult från Göteborgs universitet, för att kartlägga den uppkomna situationen för sjuksköterskeprogrammet vid institutionen
- Högskoleledningens förslag till åtgärder utifrån de resultat som framkommer i utredningen
- Förslag till ny ledning vid Institutionen för vård och natur.

Information till media kommer att ges vid en presskonferens den 25 mars kl 11.00 i styrelserummet, kanslihuset. Förnyad kallelse kommer att skickas ut nästa vecka.

Mer information kontakta:
prorektor Lars Niklasson, tfn 0500-44 83 37