Kvalitetsstämpel – historisk milstolpe för Högskolan i Skövde, inbjudan till presskonferens

Representanter från intresserad media bjuds in till presskonferens med anledning av besked från KK-stiftelsen för kvalificering av Högskolan i Skövde att bli en så kallad KK-miljö.

Datum: Torsdag 19 maj
Tid: 12.00-13.00
Plats: Högskolan i Skövde, Utsikten i Portalen, vån 5

KK-stiftelsens satsning på KK-miljöer är stiftelsens största enskilda satsning någonsin på de nya lärosätena med 1,5 miljarder kronor i potten att söka för dem som blir godkända. Sjutton lärosäten, alla nya universitet och högskolor har varit inbjudna att söka. Högskolan i Skövde är det första lärosätet som förefaller möta alla krav för att få bli en prioriterad KK-miljö och beslut ska nu tas av KK-stiftelsens styrelse för kvalificering av lärosätet.

Beskedet från KK-stiftelsen kommer att presenteras till närvarande media och representanter från Högskolan i Skövde i form av Sigbritt Karlsson (rektor), Lars Niklasson (prorektor) samt näringsliv kommer finnas på plats för att svara på frågor och fototillfällen.

Ett godkännande innebär en betydande kvalitetsstämpel på Högskolans forskning samt avsevärt förbättrade möjligheter för forskningsfinansiering. Högskolan planerar bland annat att inom KK-miljön starta ett antal nya forskningsprojekt, en forskarskola inom Informationsteknologi samt ett program för kunskapsöverföring till den tillverkande industrin.

Fakta:
Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen) är högskolans största externa forskningsfinansiär. Den har till uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft och finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges nya universitet och högskolor, när den sker i samverkan med näringslivet. Förutom att varje projekt ska ha vetenskaplig höjd ställer KK-stiftelsen som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering.