Kompetens från Högskolan i Skövde ger företag bättre IT-säkerhet

- Projektet har främst hjälpt oss att få syn på våra svagheter inom IT.
Det säger Magnus Axelsson, VD för Arkitekturum AB i Mariestad som under tre år deltagit i ett projekt på Högskolan i Skövde med syfte att skapa hållbara IT-strategier på mindre företag.

Det treåriga projektet INTESTRAM, som finansierats av KK-stiftelsen, kommer att avslutas under mars månad. Tre mindre företag har under projekttiden fått hjälp av Högskolan i Skövde att utveckla IT-strategier som är användbara även efter projekttidens slut.
- Vi är jättenöjda. Syftet med projektet var att hjälpa företagen med att ta fram IT-strategier som både innehåller riskanalyser och modeller för hur de kan arbeta med IT-frågorna på egen hand efter projekttiden och vi tycker att vi lyckats väl med detta, säger Eva Söderström, universitetslektor i datavetenskap vid Högskolan i Skövde och ansvarig för projektet.

Mer än hyllvärmare
Hon har tillsammans med Rose-Marie Åhlfeldt, även hon universitetslektor vid Högskolan i Skövde, arbetat tillsammans med företagen i projektet för att skapa IT-strategier som blir mer än bara en hyllvärmare.
- Vi har försökt att se varje företags specifika behov och sedan ta fram en strategi som de verkligen har nytta av, berättar Eva Söderström.

Ritar allt i datorn
Ett av de företag som deltagit är Arkitekturum AB i Mariestad, ett arkitektkontor med fem anställda. Företaget är mycket beroende av att sekretess och säkerhet fungerar i IT-hanteringen.
- Vi ritar allt i datorn numera och det kan ibland handla om hemliga projekt, det är jätteviktigt att vår IT-säkerhet fungerar, säger företagets VD Magnus Axelsson. Han menar att det bästa med i projektet var att få hjälp med att upptäcka de egna svagheterna och se till att åtgärda dem.
- Vi har fått anledning att tänka till. Vi har till exempel köpt in flera nya system och vi har lagt ut vårt back-up system externt.

Fått struktur
Magnus Axelsson tycker att projektet varit lärorikt och även inneburit att den övriga dokumentationen som rör företaget blivit uppdaterad och kopplad till den nya IT-strategin.
- Samarbetet med Högskolan har fungerat mycket bra. Arbetet med IT-strategin har gjort att vi fått struktur på hur vi arbetar idag och hur vi ska arbeta framöver med IT-frågor. Riskanalysen har gjort att vi nu vet vad vi främst behöver satsa på, se upp med och ta hänsyn till.

Behov på mindre företag
Övriga företag som deltagit i projektet är PLS produkter AB och The Logic Planet. Eva Söderström tror att det kan finnas ett stort behov av den här typen av projekt på mindre företag.
-De mindre företagen har oftast inte möjlighet att anställa egen kompetens inom exempelvis IT-säkerhet. Därför kan det vara värdefullt för dessa företag med extern kompetens som kommer in under en begränsad tid, avslutar Eva Söderström.

För ytterligare information kontakta:
Eva Söderström, Högskolan i Skövde, tfn 0705-69 45 14
Magnus Axelsson, Arkitekturum AB, tfn 0501-650 63