Högskolans Anita Andler blir EU-programexpert

VINNOVA:s internationella enhet Europaprogrammen har som främsta uppgift att informera, ge råd om och stimulera svenska aktörers deltagande i de olika ramprogrammen för forskning och utveckling inom EU. Denna enhet har nu utsett ett antal personer från varje region i Sverige som ska bli regionala kontaktpersoner, såkallade Regional Contact Point. Anita Andler, vid Högskolan i Skövde, är en av dem som blivit utvalda. Anita Andler har blivit utnämnd till EU-programexpert. På VINNOVA hoppas man att genom lokal information och rådgivning öka medvetenheten och intresset hos de regionala företagen och institutionerna om de olika EU-programmen. EU är i fasen att lansera det sjunde ramprogrammet och förberedelserna har varit många och omfattande. Västra Götaland I Västra Götaland har Anita Andler från Högskolan i Skövde, Marie Ivarsson från Västra Götalandsregionen och Anna Larsson, Business region Göteborg/EIC blivit utsedda att bli EU-programexperter. Information VINNOVA menar att det är viktigt att öka medvetenheten om vad EU-kommissionen är och vad de erbjuder. VINNOVA ser gärna att kontaktpersonerna håller i informationsmöten och ger rådgivningar. De regler som gäller för ett EU-program är komplicerade och genom de regionala kontaktpersonerna hoppas VINNOVA nu kunna öka förståelse för programmen. Öka graden av extern forskningsfinansiering Anita Andler är idag verksamhetsansvarig för Extern forskningsfinansiering vid Högskolan i Skövde. Hon arbetar huvudsakligen med att öka engagemanget och deltagande i program som ökar den externa forskningsfinansieringen, både nationellt och inom EU. Anita anlände nyligen från Helsingfors där hon, tillsammans med ett antal forskare från högskolan, deltagit i en tre dagars konferens angående IST (information society technologies), ett delområde inom EUs sjunde ramprogram. Konferensen lockade 4300 deltagare från hela Europa. Ramprogrammet, som startar januari 2007, har en totaltbudget på ca 50 miljarder Euro för åren 2007-2013. Skräddarsydda utbildningar för blivande EU-programexperter De nu utvalda kontaktpersoner erbjuds en skräddarsydd utbildning inklusive praktisk träning som kommer att äga rum i både Stockholm och Bryssel. Därefter uppdateras representanterna regelbundet genom utbildning, nyheter och utveckling. För kontakt: Anita Andler Verksamhetsansvarig, Extern Forskningsfinansiering, Högskolan i Skövde Tel: 0500 - 44 80 61 Mobil: 0708 - 16 91 02 E-post: anita.andler@his.se