Högskolan inrättar två starka forskningsmiljöer

- Historiskt beslut fattat av högskolestyrelsen idag Högskolans styrelse fattade idag beslut om att inrätta informationsteknologi och systembiologi som starka forskningsmiljöer. Beslutet innebär att Högskolan nu fullföljer den profileringen av forskningen som pågått under flera år. Högskolan i Skövde har under två års tid arbetat aktivt för att koncentrera och profilera forskningen vid lärosätet i ett fåtal starka forskningsmiljöer. Syftet är att göra Högskolans forskning mer attraktiv och konkurrenskraftig, både inom den akademiska världen och för näringsliv och samhället. Målet är att de forskningsmiljöer som inrättas ska vara nationellt ledande och internationellt konkurrenskraftiga. Historisk dag - Detta är en historiskt dag! Det känns fantastiskt roligt att vi nått så lång att styrelsen var beredd att fatta beslut om att inrätta dessa två starka forskningsmiljöer. Vi fortsätter vårt arbete med att profilera forskningen och hoppas att vi kan inrätta ytterligare någon eller några miljöer inom en snar framtid, säger Leif Larsson, rektor vid Högskolan i Skövde. Informationsteknologi Den starka forskningsmiljön i informationsteknologi har en nära koppling till de datavetenskapliga ämnena vid Högskolan. Något förenklat kan man säga att forskningen i denna miljö behandlar olika komplimenterande aspekter av informationsteknologi: * Datalogiska aspekter, d v s grundläggande teori och metodik för användning av datorer. * Kognitiva aspekter, d v s hur människor hanterar information och interagerar med olika typer av informationssystem.’ * Sociala/organisatoriska aspekter, d v s hur människor, grupper och organisationer använder, utvecklar, påverkas och påverkar informationssystem. * Sociotekniska aspekter, d v s hur ”mjuka” och ”hårda” aspekter av informationsteknologi samverkar. Systembiologi Vid Högskolan i Skövde definieras systembiologi som det tvärvetenskapliga ämne där metoder inom bioinformatik och matematisk modellering utvecklas och tillämpas för att studera komplexa biologiska system inom bland annat molekylärbiologi, ekologi och biomedicin. Den systembiologiska forskningen engagerar två institutioner på Högskolan, Institutionen för vård och natur och Institutionen för kommunikation och information. För ytterligare information kontakta rektor Leif Larsson, tfn 0733-74 24 01.