Högskolan beviljas masterrättigheter

Högskolan beviljas masterexamensrättigheter i datavetenskap men får avslag på ansökan om masterexamensrätt i systembiologi samt i den nya civilekonomexamen. Högskoleverket har idag meddelat vilka lärosäten som beviljas nya examensrätter. Dels har högskolorna fått ansöka om rättigheten att ge den nya masterexamen inom valda profilområden och dels har man fått ansöka om civilekonomexamen vilket är nytt från och med 1 juli i år. Högskolan i Skövde får av högskoleverket rätten att ge masterexamen i datavetenskap. Högskoleverket pekar på att man framgångsrikt har bedrivit både kandidat- och magisterutbildningar under en längre tid och att forskningen är fokuserad och håller god kvalitet. Masterutbildning i systembiologi om lärarkompetensen förstärks Masteransökan i systembiologi fick avslag men högskoleverket pekar på att förutsättningarna finns om lärarkompetensen förstärks inom några inriktningar. Man får beröm för de goda internationella kontakterna, företagskontakterna och volymen av externa forskningsmedel. Inom både datavetenskap och systembiologi hade preliminära utbildningsplaner bifogats ansökningarna då högskolan planerat att starta utbildningarna hösten 2008. Nu kommer masterutbildningen i datavetenskap att starta som planerat medan man får arbeta vidare med systembiologi och komma in med en förnyad ansökan till högskoleverket. Av de 23 lärosäten som ansökt om att få ge den nya civilekonomexamen var det bara sex som blev beviljade: Göteborgs, Linköpings, Lunds, Stockholms, Växjö och Umeå universitet. Övriga, däribland Skövde fick avslag. Skövde får- beröm för de regionala arbetslivskontakterna men lärarkompetensen inom inriktningarna marknadsföring och redovisning anses för svag. För ytterligare information kontakta vicerektor för utbildning Noél Holmgren, på telefon 0500-44 80 16 eller mobil 070-39 39 416