Fördubblat kursutbud ska stärka tillverkningsindustrin

Skaraborgsprogrammets kurser under våren 2009 blev en framgång. Nu utökas satsningen på att stärka produktionskompetensen hos regionens tillverkningsindustri. I höst fördubblas antalet kurser som företagen kan välja på.

Under våren 2009 tog ett 20-tal företag vara på möjligheten att kompetensutveckla sin personal på det ProduktionsKompetensCentrum (PKC) som då var under uppbyggnad i Skövde. PKC är ett samarbete mellan Högskolan i Skövde och IDC West Sweden och finansieras av Kommunalförbundet och Västra Götalandsregionen.

Nu utökar PKC sitt utbud av utbildningar. De produktionstekniska kurser som gavs under våren 2009kompletteras med ett antal fördjupningskurser. Det finns också möjlighet för företag att låta sin personal studera förändringsledning, gruppsykologi och underhållsteknik.

- Det är ett gediget kursutbud som presenteras inför hösten. Alla kurser har en god förankring hos företagen eftersom många industriföretag har hjälp oss att arbeta fram utbildningarna, säger Mattias Karlsson, delprojektledare på PKC.

PKC:s kurser är skräddarsydda för tillverkningsföretag. Tanken är att företagen ska vidareutbilda sin personal när konjunkturen är svag och därmed stå starka när det ekonomiska läget blir ljusare. Utbildningarna hålls på Högskolan i Skövde och ger högskolepoäng.

Under veckan skickas detaljerad information om PKC:s kursutbud ut till regionens företag. Följande nio kurser genomförs under höstterminen 2009.

• Engelska för tekniker
  • Fördjupningskurs inom LEAN (LLA)
  • Förändringsledning
  • Grundläggande underhållsteknik och driftsäkerhet