Budgetpropostionen: Högskolan i Skövde anpassar till omfördelning av platser

I budgetproposition planerar regeringen en omfördelning av utbildningsplatser bland Sveriges lärosäten. För Högskolan i Skövde betyder detta att 80 platser inom lärarutbildningarna fördelas till andra lärosäten. ”Vi har sedan tidigare en plan för omställningar inom lärarprogrammen”, säger rektor Sigbritt Karlsson som idag har informerat personalen om förändringarna.

Timmarna innan utbildningsministern i fredags informerade rektorer från landets lärosäten om höstbudgeten, fattade styrelsen för Högskolan i Skövde beslut om planerade anpassningar inom lärarutbildningarna.

- Vi hade sedan tidigare en plan för omställningar som i stort möter regeringens budgetproposition. Vad vi inte visste förrän i fredags eftermiddag var att omfördelningen sker på så sätt att platserna inte får användas inom andra utbildningar. I Högskolans plan hade vi räknat med det budgetutrymmet för satsningar inom andra ämnesområden, säger rektor Sigbritt Karlsson vid Högskolan i Skövde.

Genomförd analys
Utifrån Högskolans analys som genomförts under året, beslutade Högskolan i Skövdes styrelse i fredags att inte gå vidare med ansökan om examensrätt för förskolelärare. Styrelsen beslutade också att inte heller i dagsläget utveckla en kombinationsutbildning av ämneslärare och högskoleingenjör. Detta påverkar inte kvaliteten på pågående utbildningsverksamhet.

- Jag har idag informerat personalen om det rådande läget med styrelsens beslut och ministerns information om höstbudgeten, säger rektor Sigbritt Karlsson.

Pågående process
I första steget berörs ett par personer på Högskolan i Skövde av styrelsebeslutet, men i förlängningen kommer personalstyrkan att anpassas efter vad som krävs för att fullfölja pågående lärarutbildningar och fortsatt genomföra yrkeslärarutbildningen.

-Den här processen pågår nu inom lärarutbildningarna på många håll i Sverige och började med förra årets avslag av examensrätter för ett flertal lärosäten. Utbildningsministern koncentrerar vissa resurser till de större lärosätena, säger rektor Sigbritt Karlsson.

Så omfördelas platserna på lärarutbildningen:
Enligt förhandsinformationen om höstens budgetproposition omfördelas från 2012 cirka 1600 studieplatser på lärarutbildningarna. Eftersom utbildningarna är fleråriga får omfördelningen full effekt först 2016. De största förändringarna är:

Dessa lärosäten får fler platser:
Universiteten i Göteborg, Stockholm, Umeå och Linköping.
Högskolorna i Borås och Halmstad och Högskolan Väst, Kungliga Tekniska Högskolan och Chalmers.

Dessa lärosäten får färre platser:
Mälardalens högskola, Högskolan Dalarna, Högskolan i Jönköping och Högskolan i Skövde.

För Högskolan i Skövde betyder detta att 80 platser inom lärarutbildningarna fördelas till andra lärosäten. Av de 80 platserna är 60 inom förskolelärarutbildningen och 20 inom grundlärarutbildningen. Det nystartade yrkeslärarprogrammet berörs inte alls.

Högskolan i Skövde har drygt 5 000 utbildningsplatser. De flesta studenter på grundnivå finns inom teknik, it och kognition.

Kontaktpersoner vid Högskolan i Skövde:
Sigbritt Karlsson, rektor Telefon: 0500 - 448143
Anita Mattson, vice rektor Telefon: 0500 - 448015