Årets produktionstekniker minskade Electrolux produktionsstörningar

Industrial Development Center, IDC, utsåg under torsdagen Electroluxanställde Per Söder till Årets produktionstekniker. Priset på 10 000 kronor delades ut av IDC:s VD Thomas Nilsson och Leif Larsson, rektor vid Högskolan i Skövde under den Produktionstekniska dagen som genomförs i samarbete mellan IDC, Högskolan i Skövde och Västra Götalandsregionen.

- De tillverkande företagen i Skaraborg lider brist på produktionstekniker och ungdomar som vill söka sig till industrin. Utmärkelsen är ett sätt att lyfta fram den yrkeskategorins stora betydelse, säger Thomas Nilsson i en kommentar.

Ökad kvalitet och färre arbetsskift i fabriken
Per Söder har förbättrat maskinutrustningen för plastark i Electrolux plastverkstad i Mariestad. Maskinutrustningen var inte i bästa skick när den flyttades från Motala till Mariestad, vilket ledde till produktionsstörningar i hela tillverkningsprocessen och avsevärda merkostnader.

Per Söder skrev om specifikationerna för processen och bytte ut det s k PLC-systemet och därefter kunde man kontrollera och styra produktionsprocessen. Han kom också fram till att det var valsarna i plastarkmaskinen som påverkade kvaliteten och det möjliggjorde att man kunde nyinvestera i nya bättre valsar. Konsekvensen av Per Söders insatser har medfört att tillgängligheten idag ligger på 95 procent och att företaget har kunnat reducera antalet skift, bland annat nattskiftet.

10 000 kronor och en statyett
Priset består förutom av en prissumma på 10 000 kronor av en statyett som är utformad av Jennie Nyström. Statyetten föreställer en produktionstekniker som står på en klocka och bygger en trappa av legobitar.

-  En produktionstekniker arbetar ofta med att vinna tid och att få ner kostnaderna i produktionen. Det kräver en hög grad av kreativitet, att man är flexibel och kan sin sak väl. Det har Per Söder visat, säger Leif Pehrsson, som är sammanhållande i juryn för priset Årets produktionstekniker.

För mer information, välkommen att kontakta:
Thomas Nilsson, VD IDC, tfn: 070-874 12 07

Information om utmärkelsen Årets produktionstekniker:
Leif Pehrsson, Volvo Car, tfn: 0500-275242