Kommentar från styrelsen i HiQ med anledning av Tritons offentliga uppköpserbjudande

Triton Fond V (”Triton”) lämnade i morse klockan 07.00 CET, genom sitt helägda bolag Goldcup 25969 AB (under namnändring till Trisall AB) (”Trisall”), ett offentligt erbjudande till aktieägarna i HiQ International AB (publ) (”HiQ”) om att överlåta samtliga aktier i HiQ till Trisall ("Erbjudandet”).

Erbjudandet i korthet enligt Tritons offentliggörande:

• Trisall betalar 70 kronor kontant för varje aktie i HiQ.(1) Erbjudandets totala värde uppgår till cirka 3 909 miljoner kronor.(2)
  • Erbjudandet riktar sig inte till innehavare av teckningsoptioner inom ramen för HiQs Incitamentsprogram. Trisall har meddelat att bolaget efter fullföljandet av Erbjudandet kommer att verka för att optionsinnehavarna ges skälig behandling utanför Erbjudandet.
  • Erbjudandet innebär en premie om
  1. cirka 25 procent i förhållande till stängningskursen om 55,90 kronor och 27 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen på Nasdaq Stockholm om 55,20 kronor den 25 augusti 2020 (vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av detta pressmeddelande);
  2. cirka 33 procent förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 52,82 kronor under de senaste 30 handelsdagarna före offentliggörandet av detta pressmeddelande;
  3. cirka 63 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 42,84 kronor under de senast 180 handelsdagarna före offentliggörandet av detta pressmeddelande; och
  4. cirka 54 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 45,40 kronor under de senast 360 handelsdagarna före offentliggörandet av detta pressmeddelande.
  • Tritons preliminära tidplan:
    - Offentliggörande av erbjudandehandling 9 september 2020
    - Acceptperiod 10 september – 1 oktober 2020
    - Redovisning av likvid 9 oktober 2020

Ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till budgivarens webbplats www.invest-to-lead.com.

Styrelsen i HiQ har anlitat Danske Bank som finansiell rådgivare och Setterwalls Advokatbyrå som juridisk rådgivare i samband med Erbjudandet.

Kommentar från styrelsen

Styrelsen kommer tillsammans med sina rådgivare att utvärdera det nu framlagda Erbjudandet och därefter offentliggöra sitt formella uttalande om Erbjudandet så snart som möjligt, senast två veckor före utgången av acceptperioden i Erbjudandet.

På HiQ förenklar vi människors liv genom att använda teknik, design och kreativitet för att utveckla smarta lösningar, affärer och varumärken. Vi är övertygade om att teknikutveckling är det bästa sättet att göra världen bättre, mer hållbar, enklare, säkrare – och roligare. Från fyra personer år 1995 är vi idag ett konsultbolag i fyra länder med omkring 1 900 briljanta utvecklare, ingenjörer, kreatörer och strateger. Sedan 2020 ägs vi av Triton, vår bas är i Norden men våra lösningar finns över hela planeten.

HiQ är ett techkonsultbolag med fokus på skräddarsydda mjukvarulösningar, i skärningspunkten mellan digital transformation och teknisk utveckling. Våra 1 700 experter kombinerar innovation, kreativitet och djup techexpertis för att skapa de vassaste digitala lösningarna på marknaden. På HiQ nöjer vi oss inte med att vara konsulter – vi driver digital transformation för att forma framtiden och hjälpa våra kunder att leda utvecklingen inom sina branscher. Sedan 2020 ägs vi av Triton. Vår bas är i Sverige, Finland och Tyskland, och våra lösningar gör avtryck över hela planeten.