HiQ bygger Datainspektionens nya webb

HiQ får i uppdrag att utveckla och förvalta Datainspektionens nya webbplats.

– Vi är otroligt glada för detta uppdrag som kommer bidra till en ökad servicenivå för Datainspektionens målgrupper. Det ligger helt i linje med vårt kontinuerliga arbete med att göra människors liv enklare genom digitala lösningar, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.

Efter ett avrop på Kammarkollegiets ramavtal Informationsförsörjning, har Datainspektionen tilldelat HiQ uppdraget att förvalta och utveckla myndighetens webbplats. HiQs erfarna konsulter och breda erfarenhet av relaterade uppdrag omnämns i tilldelningsbeslutet, tillsammans med referensuppdrag som visar på god tillgänglighet och tilltalande struktur och utformning.

Datainspektionen är en av alla myndigheter som vänder sig till HiQ för att få hjälp att utveckla sin webbplats. HiQ har jobbat med ett flertal myndigheter, kommuner och offentliga förvaltningar, och har stor erfarenhet av att bygga tillgängliga och lättnavigerade webbplatser åt offentlig sektor.

– Vi har jobbat med ett flertal offentliga webbsidor, vilket har gjort att vi faktiskt har blivit lite av experter inom just webb för offentlig sektor. Och vår erfarenhet inom informationstäta webbplatser med höga krav på tillgänglighet är klart en viktig tillgång i detta uppdrag, säger Anders Nilsson, vd på HiQ Mälardalen.

Datainspektionen byter namn till Integritetsskyddsmyndigheten den 1 januari 2021, efter ett beslut från regeringen.