Nytt sommarhäng i Kronhuset

Nytt sommarhäng i Kronhuset

Häng i Göteborgs nya kulturarena i sommar. Nu bjuds göteborgare och turister in till Kronhuset för att umgås, spela sällskapsspel, äta glass, uppleva konstinstallationer och fotoutställning om det gamla Göteborg.

– I nära samarbete med Stadsmissionen och medlemmar i Bagih har vi skapat ett tillfälligt vardagsrum mitt i centrum dit alla är välkomna. Det ska vara en plats för gemenskap, kultur och lekfullhet, säger Emelie Hultén, eventansvarig på Higab.

Mötesplats för kulturen

Sommarhänget är öppet från 26 juni till 11 augusti i Kronhuset i Västra Nordstan. Det är ett av Göteborgs äldsta hus och fungerar sedan 2021 som en samlingsplats, co-working-yta och kreativ arena för stadens kulturliv. Konceptet går under namnet Bagih, vilket drivs av kommunala Higab som äger och förvaltar fastigheten.

I Rikssalen på första våningen har ett vardagsrum byggts upp med hjälp av möbler från Stadsmissionen. Här kan du slå dig ner och bland annat spela sällskapsspel, köpa glass och ta del av konstinstallationer. Du kan också kolla in fotoutställningen Visualisering Västra Nordstan, som ger glimtar och berättelser från Kronhuskvarteren mellan 1888 och 1960.

Det är fri entré till Sommarhäng i Kronhuset och öppettiderna är onsdag-fredag kl 10-18 och lördag-söndag kl 10-17. Ingång är från Kronhusgården som nås från Postgatan, Kronhusgatan eller Kronhusparken.

Emelie Hultén, eventansvarig Higab, 031-368 53 35, emelie.hulten@higab.se