Higab deltar i mentorprogram

Higab deltar i mentorprogram

Att få bolla sina kunskaper med en erfaren mentor inom den bransch man ska verka i kan vara en bra start för nyutbildade studenter. Inom ramen för medlemskapet i CMB, Sveriges främsta forum för managementfrågor inom samhällsbyggnad, har en projektledare på Higab åtagit sig att fungera som mentor för en blivande civilingenjör som läser sista året inom väg- och vattenbyggnad.

Higab är huvudman i CMB – Centre for Management of the Built Environmentett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola och den svenska samhällsbyggnadssektorn. Målsättningen är att utveckla managementfrågorna inom branschen så att framtidens ledarskap bidrar till ett hållbart samhällsbyggande. Huvudmannaskapet innebär att man förutom en årlig avgift till verksamheten på olika sätt medverkar i CMB:s aktiviteter. Higab har exempelvis en representant i CMB:s utbildningsutskott. CMB hjälper också till med att etablera forskningssamarbeten med företagen och organisationerna i nätverket.

Sedan år 2000 har CMB ett mentorprogram för elever på masterutbildningen Design and Construction Project Management. Svante Thun, projektledare på Fastighetsutvecklingsavdelningen på Higab, anmälde sitt intresse för att vara med och har nu blivit utsedd till mentor för en student som avslutar sin utbildning på Chalmers till våren.

- Jag anmälde mig efter att ha lyssnat på presentationer av studenternas exjobb. De var så fulla av kunskap och iver att göra nytta att det smittade. Sedan är det av egoistiska skäl, det känns bra att kunna dela med sig, säger Svante Thun.

I mentorprogrammet ingår, förutom gemensamma möten för alla deltagarna, att mentor och adept gemensamt tar fram ett upplägg för sina träffar. För studenterna innebär mentorprogrammet att de får en insyn i den verklighet de kommer att verka i och en möjlighet att ta del av en erfaren kollegas kunskaper. För mentorn är det värdefullt att ta del av den senaste utbildningen och förstå vilken bild de nya ingenjörerna har av arbetet.