HFAB vill få fler barn och unga att prova på en idrott. Under två veckor arrangerar det kommunala bostadsbolaget en fotbollsskola på Andersberg. Ledaren för fotbollsskolan är före detta elitspelaren Anel Rashkaj.

Gratis fotbollsskola med HFAB

Under två veckors tid arrangerar det kommunala bostadsbolaget HFAB, Halmstads Fastighets AB, en fotbollsskola på Andersberg för barn mellan sex och tolv år. Ledaren för fotbollsskolan är före detta elitspelaren Anel Rashkaj, numera tränare i Halmstads BK.

Varje sommar erbjuder HFAB flera olika gratisaktiviteter för barn, unga och familjer. Det kan vara alltifrån utflykter, ansiktsmålning och filmkvällar till bingo, allsångskvällar och gemensamma hundpromenader.

I år har det kommunala bostadsbolaget valt att satsa på något nytt: en fotbollsskola på Andersberg. Under två veckors tid får barn mellan sex och tolv år möjlighet att spela, dribbla och ha kul tillsammans. Fotbollsskolan är gratis och alla som deltar får en vattenflaska, en träningströja och en fotboll.

– Det finns flera anledningar till att vi satsar på en fotbollsskola. Den största anledningen är att vi vill få fler barn och unga att prova på en idrott, speciellt flickor. Statistiken visar att det är färre tjejer på Andersberg som är med i någon idrottsförening om du jämför med resten av Halmstad. Utöver detta vill vi stärka gemenskapen och tryggheten i bostadsområdet, säger Niklas Ståhl, chef för HFAB:s bostadssociala avdelning.

”Fotboll är glädje”

Ledaren för HFAB:s fotbollsskola är före detta elitspelaren Anel Rashkaj som kom till Halmstad och Sverige som 14-åring. Han har bland annat spelat i Halmstads BK, AFC Eskilstuna, Örgryte IS och kosovanska KF Prishtina. Efter säsongen 2022 avslutade Anel Rashkaj sin spelarkarriär och började jobba som assisterande tränare i Halmstads BK:s U17-lag.

– Fotboll är glädje för mig! Jag tycker att det är jätteroligt att vara tränare och att få vara med och väcka glädjen för spelet hos barn och unga, säger han.

Anel Rashkaj är en av två arbetsledare för VÄXA, sommarjobbsinsatsen på Andersberg och Vallås som HFAB, Halmstads kommun (Skolan mitt i byn) och bostadsbolaget Willhem har bedrivit sedan 2018. Genom VÄXA kan lite yngre barn i åldern 13 till 15 år få sitt första sommarjobb. Ungdomarna som har fått sommarjobb via VÄXA hjälper till på HFAB:s fotbollsskola.

Fotbollsskolans perioder och tider

Fotbollsskolan pågår under två veckor, vecka 31 och 32. I dagsläget är 70 barn anmälda, 27 flickor och 43 pojkar.

Vecka 31, 29 juli2 augusti

Klockan 9.00–12.00: Killar 6–9 år

Klockan 13.00–16.00: Tjejer 6–9 år

Vecka 32, 59 augusti

Klockan 9.00–12.00: Killar 10–12 år

Klockan 13.00–16.00: Tjejer 10–12 år

Var hittar jag fotbollsskolan?

Vid fotbollsplanen (konstgräsplanen) på Andersberg

Media är välkomna att närvara vid fotbollsskolan.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Björnqvist, urban utvecklare på HFAB, telefon 035–13 84 57.

Niklas Ståhl, chef för HFAB:s bostadssociala avdelning, telefon: 035–13 83 77.