Så förevigar pensionärer sin semester

Stockholm, juli 2011, På Facebook är statusuppdateringarna fyllda med semesterbilder, den yngre generationen delar gärna med sig av vad de gör. Men hur dokumenterar, och delar, den äldre generationen med sig av sin semester? Det har HP undersökt i samband med sin kampanj för ePrint-skrivare.

500 personer i åldern 65-80 deltog i webbundersökningen och resultatet visade att de helst utrustade sig med digitalkamera för att sedan föreviga semestern i fotoalbum. Att använda sin telefon för att lägga upp bilder på Facebook förekom också bland målgruppen. 12 procent svarade att de delar med sig av semestern på Facebook, 15 procent använder en mobiltelefon för att dokumentera semestern och 3 procent dokumenterade med en smartphone.

-          Våra medlemmar blir allt mer teknikintresserade och vi märker att fler använder både Facebook och smartphones. Pensionärer reser, och är allmänt mer mobila idag, då behöver de också teknik som passar deras livsstil, säger Cathrine Swenzén, informationschef för Sveriges pensionärsförbund (SPF).

Idag talas det om ett papperslöst samhälle men undersökningen visar att en av fyra väljer att skriva ut sin dokumentation. På frågan om varför man skriver ut, svarar flest: utifall det uppstår tekniska problem, för att det ger mer värde till dokumentationen eller för att sätta in foton i album.

-          Precis som undersökningens resultat visar lägger många äldre människor stort värde i att skriva ut och göra fotoalbum av deras semesterfoton, samt att det finns äldre som dokumenterar via Facebook och med sin smartphone. Därför är det extra glädjande att HPs ePrint teknik kan underlätta dokumentationen, oavsett om det gäller utskrifter samt skapande av fotoalbum, eller publicering på sociala forum, säger Katarina Cenner, konsumentmarknadschef, Imaging and Printing Group, HP.

Undersökningen visar:

12 % delar med sig av sina semesterminnen på Facebook
2 % använder en blogg för att sprida sin dokumentation

40 % delar med sig av sin dokumentation genom fotoalbum
24 % skriver ut sin dokumentation
32 % skriver ut dokumentationen som backup för tekniska problem
31 % anser utskrifter ger mer värde till dokumentationen
33 % skriver ut för att sätta in dokumentation i fotoalbum

* Undersökning utförd på 500 personer mellan 65-80 år i Sverige av Snabba svar på uppdrag av HP.

HPs ePrint

I takt med att användandet av surfplattor och smartphones ständigt ökar, ställs också krav på mobila utskriftslösningar. HP uppskattar att 85 % av smartphone - användarna vill skriva ut mobilt. Med HP ePrint kan du skriva ut dina fotografier direkt från stranden. Eller vad sägs om att skicka dina semesterbilder som vykort till vänner och bekanta, direkt efter du tagit dem? HP ePrint gör det möjligt att skriva ut vad du vill, när du vill oavsett vart du befinner dig. Du kan själv välja vilken e-postadress din ePrint skrivare ska ha, det är sedan denna adress du mejlar till för att skriva ut foton och dokument från din mobila enhet.

Katarina Cenner , HP

+46-8 52498015

Katarina.cenner@hp.com

Susanne Johansson