Var tionde Hertzbil är en miljöbil

Den uppåtgående trenden mot fler och fler miljöbilar på de svenska vägarna gäller även på hyrbilsmarknaden. Tio procent av hyrbilsflottan hos biluthyrningsföretaget Hertz består idag av miljöbilar. Detta gör Hertz till det biluthyrningsföretag som har störst andel miljöbilar på den svenska marknaden. - Vi var det första biluthyrningsföretaget i Sverige som kunde erbjuda kunderna miljöbilar. Detta mycket tack vare vår ägare Volvo Personvagnar och dess ägare Ford Motor Company, som tidigt började utveckla motorer drivna med alternativa bränslen. I Hertz hyrbilsflotta ingår bland annat Ford Focus Flexifuel och Volvo Bi-fuel, som började hyras ut 2001 respektive 2002, säger Anders Gustafsson, Sverigechef på Hertz. Sedan årsskiftet har Hertz hyrbilsflotta utökats med 145 nya Ford Focus Flexifuel och fler väntas under året. – I slutet av 2005 lanserar dessutom Volvo etanolversionen av Volvo V50. Vi beräknar att minst fördubbla andelen miljöbilar i vår hyrbilsflotta i början av nästa år, säger Anders Gustafsson. För att räknas som en miljöbil ska den idag drivas helt eller delvis med el, etanol eller biogas. Ford Flexifuel kan köras med det alternativa bränslet E85, som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Föraren kan välja fritt mellan E85 och blyfri bensin vid tankning. Volvo Bi-fuel - som finns i modellerna S60, S80 och V70 - kan köras både på biogas och på bensin. Biogas klassas som ett av de renaste drivmedlen för fordon. En kubikmeter biogas motsvarar cirka en liter blyfri bensin och priset ligger ungefär en krona under 95-oktanig bensin*. Etanol har dock använts längre som drivmedel och antalet tankställen är därför betydligt fler. Hertz har länge arbetat med miljöfrågor. Under fyra år i början av 90-talet gjordes försök med elbilar i hyrbilsflottan. Tyvärr lades försöken ned, eftersom dåtidens elbilar inte höll måttet. Sedan dess har miljöarbetet riktat in sig på de nya modellerna av miljöbilar samt uppbyggnad av kunskap och intresse för miljöfrågor hos medarbetarna. I september 2002 resulterade detta i att Hertz Sverige miljöcertifierades enligt ISO 14001. * Prisuppgiften gäller för Stockholmsområdet. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Gustafsson, Sverigechef, Hertz, tel. 08-657 30 16, mobil 0708-66 57 59, anders.gustafsson@hertz.se Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tel. 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 000 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se