Semestra grönt på sportlovet

Sportlovet närmar sig och många planerar att resa iväg under ledigheten. Fler och fler tar klimathotet på allvar och intresset för ett miljövänligare leverne ökar. Främst handlar det om att göra gröna val i vardagen, men det går också att tänka grönt på semesterresan. Med några få enkla steg kan din semester bli mer miljövänlig. – Genom att göra gröna val på semestern kan man som resenär värna om miljön, samtidigt som man njuter av sin resa. Även små förändringar hemma, under resan och på semesterorten kan göra stor skillnad, säger Sue Pinera, Environmental Programs Director på Hertz Corporation. Lämna hemmet grönt när du är borta Spara energi och miljöanpassa ditt hem innan du reser bort. Kom ihåg att vrida ner värmen och dra ur kontakterna på potentiella energibovar som TV:n och stereon. Glöm inte heller att avbeställa morgontidningen under den period som du är borta. Hyr en miljöbil och minska utsläppen av fossilt koldioxid När du hyr bil, välj en bil som kan köras på alternativa bränslen, exempelvis E85 etanol. En bil som körs på etanol släpper ut ungefär 80 procent mindre fossilt koldioxid än en bensindriven motsvarighet och 75 procent mindre än en dieseldriven motsvarighet. Men det krävs ju förstås att du tankar bilen med etanol. Kör grönt och spara bränsle Hur du kör bil kan ha stor påverkan på hur mycket bränsle som förbrukas. Genom att miljöanpassa din bilkörning kan du med andra ord spara både pengar och miljön. Undvik att packa bilen för tungt. Det extra motståndet kommer att märkas såväl i plånboken som i atmosfären. Snabba accelerationer och hårda inbromsningar påverkar också bränsleförbrukningen. Försök att planera din körning och hålla hastighetsgränsen istället. Du kan också spara bränsle genom att köra på höga växlar och låga varvtal samt motorbromsa. En annan positiv bieffekt av så kallad ”eco driving” är att den sänker stressnivåerna i kroppen, vilket bidrar till en säkrare resa. Boka ett miljövänligt hotell Om din resa kräver övernattning på hotell, välj ett som sätter miljön i främsta rummet. Fler och fler hotell tänker grönt, bland annat genom att sopsortera, använda organiska material och införa program för att få fler gäster att återanvända sina sängkläder och handdukar under vistelsen. Detta minskar både förbrukningen av vatten och den mängd toxiner som spolas ut i vårt ekosystem genom tvätt- och blekmedel. När du lämnar hotellrummet, glöm inte att sänka värmen, släcka och stänga av TV:n och radion. Välj en digitalkamera för att dokumentera dina semesterminnen Fotografering hör semestern till, men undvik engångskameror och använd istället en digitalkamera för att fånga dina semesterögonblick. Du spar in på filmrullar och behöver inte slösa fotopapper på dåliga foton som du ändå inte vill ha. För extra gröna poäng, använd laddningsbara batterier i din kamera. För mer information, kontakta: Tina Ringius, pressansvarig Hertz, tfn 08-657 30 11, e-post: tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se