Röda Korset och Hertz agerar tillsammans

Hertz och Röda Korset har tecknat ett samarbetsavtal för att snabbt kunna hjälpa drabbade vid en nationell katastrof. Hertz kommer att bistå organisationen med bilar vid en katastrof- eller olyckssituation.

Hertz Biluthyrning och Röda Korset har tecknat ett samarbetsavtal för att snabbt kunna hjälpa drabbade vid en nationell katastrof. Om en stor katastrof eller olycka skulle inträffa har Röda Korset en beredskap att bistå drabbade människor med medmänskligt stöd. Hertz kommer att bistå med bilar, vilket kommer att underlätta arbetet betydligt.

– Hertz i Sverige jobbar aktivt med hållbarhetsarbete och socialt engagemang. Det här samarbetet är ett mycket bra bidrag till detta. Dessutom hoppas vi kunna dra nytta av den kunskap som finns hos Röda Korset även inom andra områden, exempelvis första-hjälpen-utbildningar för våra medarbetare, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz.

Röda Korset har en väsentlig roll att fylla i det svenska krishanteringssystemet. Avtalet innebär att frivilliga och tjänstemän inom Röda Korset får tillgång till fordon genom Hertz i händelse av en katastrofinsats i Sverige.

– Genom avtalet med Hertz kommer vi att kunna förflytta frivilliga eller anställda som inte har tillgång till egen bil. Vi är mycket glada för att Hertz har tagit ansvar för att på detta sätt hjälpa oss att stödja människor som drabbas vid en katastrof och vi hoppas att fler företag ska följa detta exempel, säger Jonas Prawitz, nationell beredskapssamordnare i Svenska Röda Korset.

Hertz kommer att bistå med upp till 25 bilar samtidigt. Röda Korset har 1 178 kretsar spridda runt om i landet med omkring 30 000 frivilliga. Den nationella beredskapen samordnas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, i nära samverkan med andra samhällsaktörer såsom Röda Korset. Röda Korsets roll vid en katastrofinsats är att hjälpa drabbade människor med medmänskligt stöd och det är av stor betydelse att snabbt nå fram till behövande.

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, telefon: 0708-52 99 24, e-post: anders.tarnell@hertz.se

Jonas Prawitz, nationell beredskapssamordnare Röda Korset, telefon: 073-040 47 78

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningskontor i 145 länder runt om i världen. I över 90 år har Hertz levererat hyrbilslösningar av högsta kvalitet till såväl företagskunder som privatresenärer. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se