Rekordår för Hertz – fortsatt tillväxt i år i Sverige

Hertz Biluthyrning i Sverige gjorde 2008 trots lågkonjunktur och kris inom merparten av bilindustrin sitt bästa resultat hittills. Hertz omsatte över 850 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 45 miljoner kronor, inklusive franchisetagare. Den positiva trenden har fortsatt under första tertialet 2009. Hertz som redan är marknadsledande i Sverige växer på en i övrigt krympande marknad.

- Det är mycket glädjande att kunna visa så positiva siffror mitt under den djupa lågkonjunkturen. Det visar att våra kunder har ett mycket högt förtroende för Hertz, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Preliminära siffror från årets första fyra månader visar att Hertz fortsätter att växa i Sverige och stärker ytterligare sin marknadsledande ställning. Antalet biluthyrningar ligger över motsvarande period förra året, framför allt i Stockholm.

- Vi tror på fortsatt ökning under sommaren, och därför rekommenderar vi kunder att boka sin hyrbil i god tid. Lågkonjunkturen medför att många svenskar stannar hemma på semestern. Dessutom innebär den låga kronkursen att det är särskilt attraktivt för utländska turister att semestra i Sverige. Andra biluthyrningsföretag har också minskat antalet hyrbilar vilket gör att det totalt sett finns färre hyrbilar på vägarna, säger Anders Tärnell.

Hertz bilflotta är dock oförändrad på cirka 10 000 bilar i Sverige. Våra kunder fortsätter att främst efterfråga miljöbilar och därför gör Hertz, som redan är ledande på miljöområdet, ytterligare en storsatsning. Under året har vi hittills beställt ca 3 600 bilar, varav nästan 90 procent miljöbilar, för leverans första halvåret. Av hela flottan består mer än 65 procent av miljöbilar.

- Hertz i Sverige visar att den genomgripande satsning företaget gjort de senaste åren på våra prioriterade områden, miljö och säkerhet, går hand i hand med marknadstillväxt och bra resultat. Vi fortsätter att investera offensivt i modern miljöteknik för att svara upp mot önskemålen från våra miljömedvetna kunder, säger Anders Tärnell.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se