Ökad efterfrågan på hyrbil inför hotande flygstrejk

Biluthyrningsföretaget Hertz noterar en ökad efterfrågan på hyrbilar sedan det blivit känt att 800 kabinanställda på SAS riskerar att tas ut i strejk på fredag. Efterfrågan gäller framför allt envägsförhyrning inom Sverige. På fredag morgon klockan 05.00 riskerar 800 kabinanställda på SAS att tas ut i strejk. Detta innebär att ett stort antal flygningar till, från och inom Sverige under perioden 25 maj till 29 maj sannolikt kommer att ställas in, med följden att tusentals resenärer måste hitta andra sätt att transportera sig. Hertz Biluthyrning, som finns på 125 orter i Sverige och vid alla större flygplatser som SAS flyger till, har redan märkt att efterfrågan på hyrbilar har ökat över hela landet. Främst rör det sig om envägsförhyrning, vilket innebär att man hämtar bilen på en ort lämnar tillbaka den på en annan. – Våra erfarenheter av tidigare flygstrejker påminner om vad andra reseföretag, exempelvis SJ, vittnar om, alltså att vi till viss del gynnas. I april när kabinpersonalen på SAS i Danmark togs ut i strejk upplevde vi en ökning av vår envägsservice med 18 procent vid flera uthyrningskontor i Syd- och Västsverige – på vissa orter fördubblades den till och med, säger Anders Tärnell, Marknadschef på Hertz. Hertz har påbörjat arbetet med att omfördela sina hyrbilar från flygplatskontoren till de stationer där kunderna antas vilja boka sina bilar istället. Detta för att många SAS-kunder redan nu har börjat se sig om efter andra resealternativ. – Vi har cirka 8 500 bilar i Sverige, som vi nu försöker omfördela enligt de indikationer vi har fått när det gäller efterfrågan. Många har insett att hyrbilen är ett bra och billigt alternativ till andra transportmedel, som tåg och buss. Exempelvis kan man åka mellan Stockholm och Göteborg eller Malmö i en mindre bil för 1 200 kronor, inklusive fria mil, försäkringar, envägsavgift och moms, säger Anders Tärnell. Även på Hertz gratistjänst för envägsbilar, Hertz Freerider, har varslet om SAS-strejk bidragit till ett ökat intresse. Antalet besök på hemsidan www.hertz.se/freerider har blivit fler och gratisbilarna går snabbt åt. Fler envägsförhyrningar innebär dock fler gratisbilar på Hertz Freerider, eftersom tjänstens huvudsakliga syfte är att låta privatpersoner transportera dessa bilar mellan Hertz uthyrningskontor. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Tärnell, Marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se Tina Ringius, Pressansvarig, Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se