Nybergs Bil förvärvar Hertz biluthyrningsverksamhet i Jönköping, Nässjö och Eksjö

Nybergs Bil förvärvar Hertz Biluthyrnings verksamhet i Jönköping, Nässjö och Eksjö. Affären innebär att Hertz och Nybergs Bil blir marknadsledande inom biluthyrning i regionen. Den 1 april tar Nybergs Bil över Hertz biluthyrningsverksamhet i Jönköping. Företaget övertar Hertz personal och två uthyrningskontor på orten. Dessutom tecknar de ett långsiktigt franchiseavtal med Hertz, som innebär att Nybergs Bil blir franchisetagare till Hertz på alla sina kontor i Jönköping, Nässjö och Eksjö. Affären innebär stora möjligheter för båda företagen. Hertz har en mycket stark ställning inom affärsresor och ett stort världsomspännande nätverk, medan Nybergs Bil är en stark aktör i regionen inom bland annat verkstadshyror och uthyrning av transportfordon. Tillsammans breddar företagen sitt serviceutbud och kan täcka fler behov hos kunden. – Affären stärker Hertz ställning i regionen, samtidigt som vi kan tillgodose våra kunders krav på ökad tillgänglighet. Dessutom innebär förvärvet att vi tar ett av de sista stegen i processen att integrera Hertz hos alla Volvohandlare i Sverige, säger Patrik Cajtoft, Operations Manager på Hertz. – Hertz kompletterar vårt befintliga serviceutbud. I och med affären får våra kunder tillgång till nya hyrbilstjänster, såsom envägs- och långtidsförhyrning. Vi kan också erbjuda regionens största vagnpark på cirka 250 fordon, säger Mats Nyberg, VD på Nybergs Bil. Nybergs Bil kommer i och med förvärvet av Hertz Biluthyrning i Jönköping, Nässjö och Eksjö att behöva investera cirka 30 miljoner i fordonsinköp för att tillgodose den hyrbilsvolym som Hertz idag har i regionen. Både Hertz Biluthyrning och Nybergs Bil arbetar aktivt med att förebygga och minska miljöbelastningen från sina respektive verksamheter och är miljöcertifierade enligt ISO 14001. För ytterligare information, vänligen kontakta: Patrik Cajtoft, Operations Manager, Hertz, tfn 08-657 30 07, mobil 0708-66 57 80, patrik.cajtoft@hertz.se Mats Nyberg, VD, Nybergs Bil, tfn 036-30 46 01, mobil 0708-30 46 01, mats.nyberg@nybergsbil.se Tina Ringius, Pressansvarig, Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Hertz är sedan många år mycket starkt förknippad med svensk Volvohandel. Av cirka 140 uthyrningskontor i Sverige är 100 kopplade till Volvohandeln. Hertz är ett av Volvos partnerbolag i Sverige tillsammans med Volvofinans, Volvokortet och försäkringsbolaget Volvia. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se Nybergs Bil är ett privatägt bilföretag i andra generationen med 165 anställda i Jönköping, Nässjö och Eksjö. Företaget erbjuder bilar från Volvo, Renault och Ford. År 2006 sålde Nybergs 3 500 nya och begagnade bilar och hade en omsättning på 600 miljoner kronor. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierat enligt ISO 9001. För mer information besök gärna www.nybergsbil.se