Hertz vidtar särskilda åtgärder för att hjälpa kunder hem

Hertz vidtar nu särskilda åtgärder för att hjälpa kunder att ta sig hem när de drabbats av askmolnet. Bland annat bjuder företaget på envägsavgiften för dem som kör tillbaka bilen helt eller delvis till ursprungslandet. Kunder med inställda flyg får hyrtiden förlängd och de som har förskottsbetalat bilhyran erbjuds 100 procents återbetalning vid avbokning.

Efter de senaste dagarnas störningar av flygtrafiken till följd av det isländska askmolnet vidtar Hertz ett antal åtgärder för att hjälpa sina kunder runt om i Europa att ta sig hem. Företaget slopar sin internationella envägsavgift för kunder som kör Hertz bilar tillbaka till respektive ursprungsland eller åtminstone delar av sträckan tillbaka till ursprungslandet. På hemsidan www.hertz-transfer.eu kan kunderna i realtid se tillgången på utländska bilar, i vilket land de finns och till vilket land och vilket uthyrningskontor de ska köras.

Hertz förlänger också hyrtiden för kunder vars flyg har ställs in och håller bokningen för kunder med fördröjda ankomsttider. Dessutom får kunder som har förskottsbetalat sin hyra direkt hos Hertz erbjudande om fullständig återbetalning om de avbokar online eller via telefon fram till angivet hämtningsdatum, om deras resa på något sätt har påverkats av askmolnet. Kunder som har förskottsbetalat sin bilhyra, men som inte hämtar ut bilen och inte har avbokat, kan ansöka om att få hyreskostnaden återbetald med visst avdrag.

– Vårt huvudsakliga mål är att resenärerna ska kunna fortsätta sin resa, trots att större delen av den europeiska flygtrafiken till följd av askmolnet är inställd. Vi gör allt i vår makt för att hjälpa våra kunder att komma hem. Vi har slopat vår internationella envägsavgift för kunder som kör tillbaka bilarna till sina ursprungsländer, vilket bidrar till att säkerställa en effektiv omfördelning av bilflottan. Detta är av yttersta vikt om krisen fortsätter. Vi har också tagit in fler bilar och mer personal för att kunna hantera denna extraordinära situation, säger Michel Taride, VD på Hertz International.

Hertz uppdaterar dessutom informationen till kunderna regelbundet via sina sidor på Twitter (www.twitter.com/hertz) och Facebook (www.facebook.com/page/hertz. Planen är att det på Facebook-sidan ska finnas en flik för samåkning för strandsatta resenärer.

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Tina Ringius, kommunikationsansvarig Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningskontor i 145 länder runt om i världen. I över 90 år har Hertz levererat hyrbilslösningar av högsta kvalitet till såväl företagskunder som privatresenärer. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se