Hertz ska halvera sina utsläpp av fossilt koldioxid

Hertz Biluthyrning når miljömålet för år 2008 redan under årets första kvartal när andelen miljöbilar i vagnparken överstiger 40 procent. Därför byter Hertz miljömål och fokuserar istället på att minska personbilsflottans utsläpp av fossilt koldioxid med minst 55 procent till och med år 2009. Redan under första kvartalet kommer andelen miljöbilar i Hertz vagnpark att överstiga 40 procent, vilket var målet för år 2008. Därför byter företaget nu sina övergripande miljömål för perioden 2008 till 2009. Hertz nya miljömål är att minska personbilsflottans bidrag av fossilt koldioxid i atmosfären med minst 55 procent jämfört med år 2007. Detta ska ske genom att radikalt dra ned utsläppen av fossilt koldioxid per kilometer. Under 2007 förbrukade en genomsnittligt körd personbilskilometer på Hertz Biluthyrning 164 gram koldioxid, motsvarande siffra för Sveriges totala personbilsflotta är 180 gram, och en minskning av 55 procent innebär ett värde på 73 gram koldioxid per genomsnittlig personbilskilometer. Dessutom innebär de nya miljömålen att Hertz uthyrningskontor och administrativa avdelningar ska reducera sin energiförbrukning. På Hertz Arlanda, som är företagets största uthyrningskontor, har detta arbete redan påbörjats. Under 2007 minskade energiförbrukningen med 11 procent, vilket motsvarar 40,3 ton koldioxid. – Istället för att räkna andelen miljöbilar fokuserar vi nu på det som är viktigt, alltså på vad och hur mycket vi släpper ut. Det är angeläget att vi tar vårt ansvar och inte överlåter allt på kunden exempelvis genom klimatneutralisering, i synnerhet eftersom undersökningar visar att kundintresset för att klimatneutralisera resor är mycket svalt, säger Anders Trollsås, Sverigechef på Hertz Biluthyrning. Hertz upplever att efterfrågan på miljöbilar har ökat stadigt i hela Sverige, och framför allt i Stockholmsregionen. – Det är tydligt att miljöaspekten har blivit mer betydelsefull för våra kunder. Nyligen genomförde vi en kundundersökning* som visade att 47 procent tycker att det är viktigt att deras resande är miljövänligt. Motsvarande siffra för bara sex månader sedan var 41 procent, säger Anders Trollsås. Hertz har arbetat aktivt med miljöfrågor i många år. Sedan 2002 är företaget miljöcertifierat enligt ISO 14001 och lika länge har kunderna kunnat boka miljöbilar via Hertz bokningskanaler. Hertz äger dessutom Sveriges första och största kommersiella miljöbilspool, SunFleet Carsharing. SunFleet har idag 40 poolplatser i nio städer och fler tillkommer under 2008. För mer information, vänligen kontakta: Anders Trollsås, Sverigechef Hertz, telefon: 08-657 30 18, mobil: 073-364 49 48, anders.trollsas@hertz.se Tina Ringius, pressansvarig Hertz, telefon: 08-657 30 11, tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se. För mer information om SunFleet Carsharing, vänligen besök www.sunfleet.com. * Kundundersökning bland medlemmarna i Hertz Freerider 2-15 december 2007. Totalt deltog 7 503 personer i undersökningen.