Hertz minskade koldioxidutsläppen med 41 procent under 2008

Under förra året minskade Hertz Biluthyrning personbilsflottans utsläpp av koldioxid med 41 procent, från 164 gram till 97 gram per kilometer. Minskningen beror bland annat på fler miljöbilar och bränslesnåla bilar samt utökad information till kunderna.

Inför 2008 bytte Hertz miljömål. Istället för att inrikta sig på andelen miljöbilar i flottan lades fokus på att minska personbilsflottans utsläpp av fossilt koldioxid med minst 55 procent jämfört med 2007 års nivåer. Detta innebär att Hertz bilflotta ska ha en utsläppsnivå på 73 gram koldioxid per genomsnittlig personbilskilometer den 31 december 2009. En halvtidsutvärdering visar att utsläppen av koldioxid minskade med 41 procent under 2008, från 164 gram till 97 gram per kilometer.

Orsakerna till minskningen är många. Dels har andelen miljöbilar i flottan ökat och dels har Hertz satsat på fler bränslesnåla bilar med mindre motorer. Företaget har också lagt stort fokus på att involvera kunderna i arbetet med att minska utsläppen, bland annat genom att informera och påverka dem att välja mer miljövänliga och bränslesnåla bilmodeller. Under hösten 2008 lanserades dessutom frivillig klimatkompensation för alla hyrbilskunder, vilket bidrar till att visualisera och göra kunderna medvetna om utsläppen av koldioxid under hyrbilsresan.

- Vi tror på en fortsatt utsläppsminskning under 2009 och att vi kommer att nå vårt mål på 73 gram koldioxid per kilometer i slutet av året. Minskningen till 97 gram under 2008 visar att vi ligger i framkant och är väl förberedda när utsläppskraven blir hårdare. Moderaterna har till exempel föreslagit ett maxtak på 95 gram koldioxid per kilometer år 2020 - en nivå som vi är på god väg att nå redan i år, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Beräkningarna är baserade på blandad körning och utgår från att bilar av flexifuelmodell är korrekt tankade med E85 bioetanol. Utsläppskalkylen är gjord enligt Naturvårdsverkets beräkningar, i vilka den svenska etanolen har 80 procent lägre klimatpåverkan per liter än bensin.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Tina Ringius, pressansvarig, Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se