Hertz i Eskilstuna vinner miljöpris

Hertz Biluthyrning i Eskilstuna har tilldelats Hertz Miljöpris 2007. De får priset för att de under lång tid låtit miljöarbetet genomsyra hela verksamheten, för sin förmåga att hjälpa kunderna att uppfylla sina miljömål och för att 40 procent av allt bränsle som tankades under 2007 var biobränsle. Den 5 april tilldelades Hertz i Eskilstuna det nyinstiftade priset ”Hertz Miljöpris”. Priset delas ut till det uthyrningskontor i det svenska Hertznätverket som har lyckats bäst med sitt miljöarbete under föregående år. – Det känns helt fantastiskt! Vi är otroligt stolta och det här priset blir en morot i vårt fortsatta miljöarbete. Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan på miljöbilar här i Eskilstuna och om vi på Hertz kan tillgodose detta behov, så bidrar vi i alla fall lite till att sänka utsläppen, säger Mathias Lindholm, stationschef på Hertz i Eskilstuna. Hertz Eskilstunakontor vann priset för att de har låtit miljöarbetet genomsyra hela verksamheten under mycket lång tid. Miljöarbetet och de vardagsrutiner som innefattar miljö är väl inarbetade hos all personal, vilket märks extra tydligt genom att 40 procent av allt bränsle som tankades under 2007 var biobränsle. Stationens miljömål har varit tydliga och uppföljningen har skett via konkreta siffror och gediget underlag. – Vi är oerhört imponerade av det arbete som Mathias och hans personal på Hertz i Eskilstuna lägger ned på att minska sin miljöpåverkan. De arbetar exempelvis aktivt med att söka upp kundernas miljösamordnare för att presentera produkter och tjänster som hjälper dem att uppfylla sina miljömål, säger Lotta Lindström, Miljö- och kvalitetssamordnare på Hertz i Sverige. Hertz i Sverige har arbetat aktivt med miljöfrågor i många år. Sedan 2002 är företaget miljöcertifierat enligt ISO 14001 och lika länge har kunderna kunnat boka miljöbilar via Hertz bokningskanaler. Andelen miljöbilar i vagnparken överstiger 40 procent och i vintras införde Hertz nya tuffa miljömål. De nya miljömålen innebär att Hertz ska minska personbilsflottans bidrag av fossilt koldioxid i atmosfären med minst 55 procent jämfört med år 2007. Detta ska ske genom att radikalt dra ned utsläppen av fossilt koldioxid per kilometer. Därutöver ska alla uthyrningskontor och administrativa avdelningar se över och reducera sin energiförbrukning under samma tidsperiod. För mer information, vänligen kontakta: Mathias Lindholm, stationschef Hertz Eskilstuna, telefon: 016-51 90 96, mobil: 0709-72 69 57, mathias.lindholm@hertz.se Tina Ringius, pressansvarig Hertz, telefon: 08-657 30 11, tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se