Hertz Biluthyrning fyller 90 år

Hertz Biluthyrning fyller 90 år

Hertz, ett av världens största hyrbilsföretag, fyller 90 år i år. Firandet inleds idag och kommer att pågå under hela 2008 med specialerbjudanden och kampanjer på Hertz uthyrningskontor runt om i Europa. Hertz Biluthyrning fyller 90 år i år. Företaget, som är världens äldsta biluthyrningsföretag, har idag 8 000 uthyrningskontor i över 150 länder. Allt startade i Chicago i september 1918 när 22-årige Walter L Jacobs startade ett företag som erbjöd uthyrning av ett dussin T-Fordar. Fem år senare blev han kompanjon med John Hertz och vid den här tidpunkten bestod flottan av 565 bilar och företaget gjorde en vinst på 1 miljon dollar per år. Jacobs kreativitet och entreprenörsanda har genomsyrat Hertz sedan starten och företaget har varit först med att introducera många av de tjänster vi idag förknippar med biluthyrning. Redan 1932 skapade Hertz konceptet ”fly & drive” i och med etableringen av ett flygplatskontor i Chicago och för 75 år sedan introducerade företaget envägsförhyrning. Hertz var också först i branschen med att erbjuda ett lojalitetsprogram för trogna kunder när Hertz #1 Club lanserades 1972. Företaget har fortsatt att ligga i framkant när det gäller utveckling av produkter och tjänster. Under 2006 lanserades exempelvis branschens första sortiment av miljövänliga fordon – Green Collection. – Trots att Hertz och hyrbilsbranschen som helhet har utvecklats enormt sedan 1918 har vår fokus alltid varit densamma, nämligen att erbjuda våra kunder utomordentlig service. Detta är anledningen till att vi har lyckats utveckla och leda hyrbilsbranschen de senaste 90 åren. Vi ser fram emot att få fira födelsedagen tillsammans med kunder, personal och samarbetspartners, säger Lesley Lindberg, marketing director på Hertz Europe. Firandet av Hertz 90-årsjubileum inleds idag med en hyrbilsrea på www.hertz.se, där företaget erbjuder 90 bilar till 90 procents rabatt, vilket innebär att kunderna kan hyra en bil för endast € 9 per vecka över hela Europa. Rean kommer att upprepas den 31 januari och den 7 februari och fler kampanjer och specialerbjudanden kommer att dyka upp under året. En speciell logotyp har tagits fram för att ytterligare lyfta fram företagets nittioårsjubileum. Logotypens utformning har hämtat inspiration från Hertz ursprungliga Drive-ur-self-logotyp, som var föregångare till dagens klassiska gula och svarta logotyp. Det är för övrigt John Hertz som ligger bakom valet av den karaktäristiska gula färgen. På tjugotalet läste han en forskningsstudie där det konstaterades att gult med inslag av rött är den färg som är enklast att se på långt håll. Biluthyrning är en viktig stöttepelare i den europeiska turistindustrin. Branschen har ökat 45 procent mellan 2001 och 2006 och har en omsättning på mer än € 8,5 miljarder*. Inom EU hyrs i genomsnitt en bil ut var tredje sekund. För mer information kontakta: Tina Ringius, pressansvarig Hertz, 08-657 30 11, tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se *Källa: Datamonitor 2006. Siffror för korttidshyror i EU-15, Norge och Schweiz. Leasing och långtidshyror är exkluderade.