Hertz bäst i Sverige på kundservice

Hertz Biluthyrning har Sveriges bästa kundservice. I konkurrens med 103 av Sveriges största kundservicefunktioner tog Hertz hem förstapriset vid ”Teleperformance CRM Grand Prix 2005”. Hertz vann priset för bästa kundservice i kategorin Service och energi. Dessutom utsågs Hertz i konkurrens med företag som Bra Böcker och Volvia Försäkring till totalsegrare i klassen kundservice per telefon. – Vi är givetvis enormt stolta över att den service som vi erbjuder våra kunder har bedömts som bäst i Sverige. Det betyder också extra mycket att konkurrenterna om utmärkelsen tillhör toppskiktet av svenska serviceföretag, säger Ingalill Gustafsson, chef för Hertz Service Center. Under perioden augusti till oktober betygsatte konsultföretaget Teleperformance Nordic 103 av Sveriges största kundservicefunktioner. Syftet med undersökningen var att mäta kvaliteten på den service som företagen ger sina kunder via telefon och e-post. Genom anonyma samtal och e-postförfrågningar bedömdes företagen enligt elva kriterier, från svarstid och produktkunskap till bemötande och förmågan att lyssna och uppfatta köpsignaler. Totalt genomfördes 3 650 samtal och 850 e-postförfrågningar. Hertz bokningscentral, som sedan 1993 finns i Arvidsjaur, tar varje år emot cirka 187 500 samtal och 10 000 ärenden via e-post. Enligt Hertz senaste kundundersökning är nio av tio kunder mycket nöjda med den service de får av företaget. Personalen fick högsta betyg för sin vänlighet och hjälpsamhet och Hertz främsta styrka enligt kunderna är tillgängligheten. – Vi ser utmärkelsen som en bekräftelse på att vårt arbete med att utveckla kundservicen är en framgångsfaktor. Att vår personal trivs med att jobba med service och är mycket kompetenta och engagerade har med största sannolikhet också haft en avgörande betydelse för kundernas positiva uppfattning, menar Ingalill Gustafsson. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Gustafsson, vd, Hertz, tfn 08-657 30 16, mobil 0708-66 57 59, anders.gustafsson@hertz.se Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24,anders.tarnell@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 000 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se