Hertz är Sveriges miljöbästa hyrbilsföretag

Gröna Bilister har utsett Hertz till Sveriges miljöbästa hyrbilsföretag. Hertz vinner för att företaget arbetar aktivt med miljöfrågor på alla plan och för att miljöbilsarbetet är det mest omfattande i branschen.

Hertz Biluthyrning toppar Gröna Bilisters rankning över Sveriges miljöbästa hyrbilsföretag. Hertz, som har vunnit utmärkelsen flera år i rad, får även i år högst totalpoäng av de tio nationella hyrbilsföretag som ingår i undersökningen. I rapporten beskrivs Hertz miljöbilsarbete som det mest omfattande i branschen. Gröna Bilister lyfter också fram de ambitiösa miljömålen och att företaget arbetar aktivt med miljöfrågor på alla plan.

– Hertz är bäst, framför allt genom att inte ha några plumpar alls. De har många miljöbilar som hyrs ut utan merkostnad. De ser till att miljöbilarna tankas rätt, hjälper kunden att minska sin förbrukning och erbjuder klimatkompensation av bilarnas utsläpp. Men hela branschen har tagit stormsteg framåt på bara ett år, så det finns ingen som helst anledning att som hyrbilskund inte ställa mycket höga miljökrav, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

Rankningen baseras på en enkät som skickas till tio nationella hyrbilsföretag. I enkäten efterfrågas allt från andel och typ av miljöbilar till hur tillgängliga miljöbilarna är och om företagen erbjuder kunder och personal miljörelaterad utbildning, exempelvis i sparsam körning. I år undersöker Gröna Bilister även om företagen erbjuder sina kunder att klimatkompensera bilresan.

– Vi mycket stolta över att vi vinner det här priset igen. Det är engagemanget från hela organisationen som gör att vi ligger i framkant inom det här området. Trots lågkonjunkturen har vi investerat i innovativa hyrbilslösningar och i år kommer vi att lansera ännu fler nyheter med service och hållbarhet som utgångspunkt, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz.

Den fullständiga rapporten kan laddas ned från Gröna Bilisters hemsida: www.gronabilister.se/rapporter

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Tina Ringius, pressansvarig Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningskontor i 145 länder runt om i världen. I över 90 år har Hertz levererat hyrbilslösningar av högsta kvalitet till såväl företagskunder som privatresenärer. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se