Gratisåkande ett vinnande logistikkoncept för Hertz

Hertz gratistjänst Freerider är en logistiksuccé. Sedan tjänsten lanserades för två år sedan har Hertz, Sveriges ledande biluthyrningsföretag, sparat miljontals kronor på att själva slippa transportera tillbaka bilar till uthyrningskontoren. Idén med Freerider bygger istället på att låta kunderna göra jobbet. Kunden får i sin tur hyra bilen helt gratis.

Den 1 juni 2006 lanserade hyrbilsföretaget Hertz en tjänst för bokning av gratis hyrbilar – Hertz Freerider. Gratisbilarna bokas via hemsidan www.hertz.se/freerider på envägssträckor mellan olika orter. Syftet med satsningen är främst att sänka de stora kostnader som Hertz varje år lägger på transport av sina hyrbilar. Samtidigt får den med begränsad ekonomi en möjlighet att hyra en bil helt gratis.

I dag har tjänsten över 20 000 medlemmar vilket är nästan en fördubbling på bara ett år. Medlemskapet är gratis.

– Freerider är ett klassiskt win-win-koncept. Tjänsten löser ett stort logistiskt problem som branschen har brottats med i många år. Vi får tillbaka våra bilar till rätt uthyrningskontor samtidigt som våra kunder kan åka gratis. Det känns särskilt glädjande att det är så många yngre personer som är medlemmar i Freerider, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

En undersökning genomförd av Hertz visar att mer än hälften av medlemmarna är mellan 21 och 30 år och majoriteten är bosatta i Stockholms län, Uppsala län och i Norra Norrland. Medlemmarnas omdömen har varit slående positiva: av de 4 400 svarande hade hela 81 procent ett positivt eller mycket positivt helhetsintryck av Hertz Freerider.

– Freerider är en enorm framgång för Hertz och jag tror att tjänsten har potential att bli ännu större. I sommar utökar vi tjänsten med körningar till och från nya Europeiska städer som till exempel Oslo, Köpenhamn, Hamburg, Amsterdam samt destinationer i Spanien och Frankrike, säger Anders Tärnell.

De vanligaste sträckorna är Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, men även Stockholm-Sundsvall och andra Norrlandsdestinationer är populära. Hertz räknar med över 3 000 transporter från Freeriders under det kommande året. Totalt har Hertz cirka 11 000 bilar i sin vagnflotta.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Tina Ringius, pressansvarig, Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se