Förläng sommaren! Hitta smultronställen att besöka

Under sommaren har svenska folket lagt in sina älskade smultronställen på Hertz och SAS gemensamma webbplats www.svenskasmultron.se. Här kan du nu hitta tips på cirka 2 000 sevärda, roliga, mättande och vackra platser och upplevelser runt om i Sverige. Webbplatsen har hittills haft cirka 80 000 besökare. Hertz och SAS har tagit hjälp av svenska folket för att hitta det mest unika som Sverige har att erbjuda. Webbplatsen www.svenskasmultron.se lanserades den 1 juni i år och sedan dess har besökarna lagt in cirka 2 000 egna smultronställen, samt betygsatt och kommenterat andras smultronställen. De län som har lagt in flest tips är Västra Götaland (147 st), Stockholm (141 st), Skåne (131 st) och Norrbotten (105 st). Du som vill förlänga sommaren med roliga utflykter kan gå in på hemsidan och söka fram ställen i din närhet som passar just dina intressen. Mat, romantik, musik, historia, kultur, spänning, nöje, kunskap, natur eller sport – bidragsgivarna har lagt in tips på upplevelser av många olika slag. Här hittar du också en lista över de mest besökta ställena på webbplatsen. På topplistan finns just nu sommarcaféet i Bjurå nära Luleå, lantbruksmuseet Julita gård norr om Katrineholm, slåttermyren Vassikkavuoma nära Pajala, Lungön utanför Hörnösand samt Gällnö i Stockholms skärgård. – Vi har hittills haft 80 000 besökare på webbplatsen, vilket är ett glädjande resultat. Det finns så många sevärda ställen i Sverige som inte finns med i de traditionella guideböckerna. Webbplatsen ger folk en möjlighet att hitta dessa smultronställen, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz. – Att kombinera flyg och hyrbil vid resor är mycket vanligt och ett bra sätt att resa. Därför känns det naturligt att Hertz och SAS samarbetar kring denna typ av webbplats, säger Lotta Linder von Platen, ansvarig för marknadsföring på Internet, SAS. Som morot för att locka människor att lägga in uppgifter på hemsidan har SAS och Hertz anordnat en tävling med priser i form av inrikes resor och hyrbilar. En jury utsåg i mitten av juli månad 25 vinnare bland de populäraste smultronställena. Den sista augusti utsågs ytterligare 25 vinnare. Kanske tar dessa personer tillfället i akt och besöker några av webbplatsens smultronställen när de använder sina vinster. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, e-post: anders.tarnell@hertz.se Lotta Linder von Platen, ansvarig för marknadsföring på Internet, Scandinavian Airlines Sverige, tfn/mobil 070-997 11 97, e-post: Charlotte.Linder-von-Platen@sas.se Besök gärna webbplatsen: www.svenskasmultron.se. Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7000 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnar-sfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen: Årspassagerare: Cirka 6 miljoner Flygplan: 42 Medarbetare: 2800 Start/landningar: 300 per dag Destinationer: 44, från och inom Sverige Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.