Salt & Pepper Double Reserve - smaksätt maten med nytt rött vin från Languedoc

Salt & Pepper Double Reserve - smaksätt maten med nytt rött vin från Languedoc

Den 2 september 2024 lanseras Salt & Pepper Double Reserve i Systembolagets beställningssortiment - en stilren och elegant cabernet sauvignon från södra Frankrike. Flaskans mattsvarta skruvkork och minimalistiska svartvita etikett ger en sober känsla som matchar vinets sofistikerade karaktär. En utmärkt smaksättare – som matens salt och peppar!

Druvorna till Salt & Pepper Double Reserve är odlade i den vackra regionen Languedoc i södra Frankrike, där de noggrant utvalda terroiren ger optimala förutsättningar för druvorna. De varma, soliga dagarna och de svalare nätterna i slutet av sommaren skapar en perfekt balans mellan naturlig syra och fruktighet. Efter att druvorna har nått perfekt mognad, avstjälkas och pressas de varsamt för att macerera i två veckor i betongtankar. Vinet är en så kallad double reserve, vilket betyder att det lagras i två omgångar. Först lagras vinet med fransk ek i tre månader, följt av ytterligare tre månader med amerikansk ek, vilket ger vinet subtila toner av varma kryddor, silkeslena tanniner samt smakrika inslag av mörk choklad och vanilj. Maffigt vin. Stor smak!

Matilda Junestav, Team Leader och Produktchef på Hermansson & Co, är stolt över den kommande lanseringen.

-Vi är väldigt stolta över att kunna lansera vårt nyhet Salt & Pepper Double Reserve. Med dess dubbla lagring med både fransk och amerikansk ek, är det ett vin med en imponerande smakdjup och komplexitet. Vårt mål var att lansera ett vin som inte bara smakar fantastiskt, utan också ser fantastiskt ut på det dukade bordet. Dubbelt lagrad - maxad smakupplevelse!

Salt & Pepper Double Reserve har en intensiv smak med aromer av svarta vinbär, plommon, tobaksblad och mörk choklad. Vinet är fylligt, har balanserade tanniner och en lång, smakrik avslutning. Servera Salt & Pepper Double Reserve vid 16-18 °C till kraftiga rätter såsom biffragu, kryddig korvgryta eller till en mustig ratatouille.

Salt & Pepper Double Reserve

Art nr: 75982

Ursprung: Frankrike

Årgång: 2023

Volym: 750 ml

Alkoholhalt: 14 %

Önskar du varuprover, bilder eller har övriga frågor? Vänligen kontakta Matilda Junestav, Team Leader & Produktchef på Hermansson & Co: matilda@hermanssonco.se, 08-508 998 76.