Ramos Reserva 2021 vinner SILVER i "Årets Vinare" av tidningen Allt om Vin

Ramos Reserva 2021 vinner SILVER i "Årets Vinare" av tidningen Allt om Vin

Ramos Reserva har åter igen bevisat sin exceptionella kvalitet genom att kamma hem silvermedalj i den högt ansedda tävlingen "Årets Vinare", som årligen arrangeras av vinmagasinet Allt om Vin. Juryn består av några av landets mest meriterade vinskribenter med många års erfarenhet och ett gediget antal provade viner bakom sig. Bland andra finns Anders Melldén, Gunilla Hultgren Karell, Elke Ljung och Andreas Grube med i skaran.

João Portugal Ramos är den prisbelönte vinmakaren bakom Ramos Reserva och som anses vara en förgrundsfigur inom portugisisk vinnäring. I över trettio år har han varit känd som Portugals kanske främsta vinmakare och som mannen som drev på arbetet med att förnya Portugals vinnäring. Genom att skifta till modernare tillverkningsmetoder, satsa på bättre utrustning och en perfektionistisk vingårdsskötsel drev företaget på utvecklingen, och allt fler började få upp ögonen för portugisiskt vin. Två år efter sin första skörd tilldelades João Portugal Ramos utmärkelsen ”Bästa vinproducent” i Portugal. Efterföljande år skulle han till att kamma hem utmärkelsen inte bara ytterligare en gång, utan två.

Även i Sverige har João Portugal Ramos rönt stor uppskattning och varit vinskribenternas återkommande favorit. Både 1999 och 2004 utsåg Sveriges vinskribenter honom till årets vinmakare och år 2006 fick han utmärkelsen ”Årets trotjänare”. Ramos Reserva lanserades på den svenska marknaden för snart 18 år sedan och har sedan dess toppat listorna år efter år.

Den prisbelönte vinmakaren João Portugal Ramos uttrycker sin glädje över detta erkännande och är tacksam för att Allt om Vin har skapat en plattform där kvalitetsviner kan få den uppmärksamhet de förtjänar:

” Vi är verkligen glada för utmärkelsen och att så många svenska konsumenter uppskattar min signaturblend Ramos Reserva. Vinet är generöst och smakrikt och fångar essensen av vår passion för vinmakning. Det är en blend av noggrant utvalda portugisiska druvor som trivs i vårt soliga klimat och rika jordmån.”

Vinet har en fruktig och kryddig doft med toner av mörka röda bär såsom plommon och björnbär samt viol. Smaken är fruktig och kryddig med inslag av björnbär, mörka plommon, lakrits, viol och peppar. Välbalanserade tanniner och ett fint kryddigt avslut.

Ramos Reserva finns att hitta i Systembolagets fasta sortiment och kostar 279 kr.

RAMOS RESERVA

Art nr: 6139

Alkohol: 14 %

Årgång: 2021

Volym: 3000 ml

Druvor: aragonês, trincadeira och syrah

Ursprung: Alentejano VR, Portugal.

Önskar du varuprover, bilder eller har övriga frågor?

Vänligen kontakta Matilda Junestav, Team Leader och Produktchef på Hermansson & Co: matilda@hermanssonco.se, 08-508 998 76