Nyhet från ledande romproducent – eleganta Barceló Maple Cask

Nyhet från ledande romproducent – eleganta Barceló Maple Cask

Den 28 augusti 2024 lanseras Barceló Maple Cask, en mörk premiumrom från en av världens ledande romproducenter, i Systembolagets beställningssortiment. Denna exklusiva rom har en unik lagringsprocess med en avslutande lagring på lönnträ som ger den en mjuk och sammetslen karaktär.

Ron Barceló Srl är en av de främsta romproducenterna i världen, grundad 1929 av spanjoren Julián Barceló i Dominikanska republiken. Sedan 1974 har företaget letts av Miquel, hans barnbarn, som har tagit hans livsverk till nya höjder. Idag finns företaget i över 50 länder och är den fjärde största exportören av rom i världen.

Deras senaste tillskott i portföljen, Barceló Maple Cask, har en gedigen lagringsprocess som sträcker sig över hela 11 år. Rommen lagras först på first fill bourbonfat i 10 år och därefter 1 år på lönnträ. Denna noggranna lagringsprocess bidrar till att ge rommen sin distinkta och raffinerade smakprofil, med en subtil sötma och en fyllig karaktär. Som alltid med rom från Barceló, är även Barceló Maple Cask tillverkad uteslutande på 100% sockerrörsjuice, vilket skiljer den från många andra romsorter som ofta görs på melass. Denna metod garanterar en renare och mer autentisk smakupplevelse.

En annan unik aspekt av Barceló Maple Cask är att det är den första utgåvan som blandar destillat från både deras kolonnpanna (Column Still) och enkelpanna (Pot Still). Kolonnpannan bidrar med ett elegantare uttryck på destillatet medan enkelpannan tillför robusthet, fruktighet och kryddighet. Denna kombination skapar en komplex och balanserad smak som är både elegant och kraftfull.

Mattias Skoog, produktchef på Hermansson & Co, är exalterad över den kommande lanseringen.

- Barceló har verkligen överträffat sig själva gällande hantverk och sitt innovativa tankesätt. Med sin ljuvliga sötma och fylliga karaktär ska det bli mycket spännande att följa hur denna pärla till rom kommer att överraska romentusiaster på den svenska marknaden!

Barceló Maple Cask har en mörk bärnstensbrun färg med rödaktiga toner. Fruktig och blommig arom på näsan, ackompanjerad av ljuvliga toner av smält kola, plommon, vanilj och lönnsirap. Inledningsvis söt i gommen, sedan träder fatkaraktären fram med torkad frukt och krydda. Avslutningsvis en lång och silkeslen finish med fyllig karaktär.

Barceló Maple Cask avnjuts bäst neat rumstempererad eller lätt kyld och passar perfekt med fina cigarrer, lagrade ostar, eleganta desserter och mörk choklad. Eller varför inte i en klassisk cocktail som exempelvis Rum Old Fashioned?

Barceló Maple Cask lanseras på Systembolagets beställningssortiment den 28 augusti 2024.

Barceló Maple Cask

Art nr: 84337

Ursprung: Dominikanska Republiken

Volym: 700 ml