Maison Louis Latour till Hermansson & Co

Maison Louis Latour till Hermansson & Co

Hermansson & Co är från och med november ny svensk importör av viner från välrenommerade Bourgogne-producenten Maison Louis Latour.
– Det är en stor ära att få in den här prestigeproducenten i vår vinportfölj! Konstaterar Thomas Larsson, produktchef Hermansson & Co.

Maison Louis Latour grundades 1797 och har blivit en naturlig vårdnadshavare av Bourgognes traditioner.
Vinhuset är familjeägt och drivs nu i rakt nedstigande led av den sjunde i ordningen vid namn Louis Latour, tillika elfte generationen i familjen som grundade företaget.
1997 firade Maison Louis Latour sitt tvåhundraårsjubileum och blev medlem i Henokiens Club, en utvald krets av företag som sedan starten varit familjeägt i minst 200 år och fortfarande bär namnet av sin grundare.

Latour-familjens domäner, i hjärtat av Corton i Bourgogne, sträcker sig idag över 50 hektar exceptionella vingårdar. Dess viner lovordas världen över för sin omisskännliga kvalitet år efter år. Maison Louis Latours viner, såväl domän- som négociant-vinerna, är viner med tydlig adress till sitt ursprung. De är vinifierade och lagrade i husets traditionella stil där elegans och finess är ledord.
Louis Latours logotyp har blivit synonym med kvalitet och pryder miljontals flaskor varje år.

Från och med november 2020 importeras Maison Louis Latours viner till Sverige av Hermansson & Co, en ledande marknadsförings- och säljdriven vin- och spritimportör på den svenska marknaden. I överenskommelsen ingår också Simonnet-Febvre (mestadels Chablis) och Henry Fessy (Beaujolais).

– Det nya samarbetet med Hermansson & Co är en nystart för våra tre hus; Louis Latour, Simonnet Febvre och Henry Fessy. Vi är stolta över att börja jobba med en av de bästa och mest välkända dyckesimportörerna i Sverige. Vi är övertygade om att Hermansson & Co kommer att representera våra högkvalitativa viner med framgång, och att de svenska konsumenterna snart kommer att hitta våra viner på såväl alltfler restauranger som på Systembolaget, säger en mycket nöjd Patrick Finance, exportansvarig på Louis Latour.

– Louis Latour strävar efter perfektion i allt som görs för att möta den kräsne konsumentens krav och förväntningar. Det är otroligt roligt och utmanande att få in en sådan här prestigeproducent i vår vinportfölj. Idag finns det ett fåtal produkter i beställningssortimentet men vi kommer givetvis att lansera fler viner i BS samt även på restaurangsidan. Producenten har även en lång historia med ett flertal lanseringar i det exklusiva, tillfälliga sortimentet. Det ska vi givetvis också jobba vidare med. Så håll utkik! Uppmanar Thomas Larsson, produktchef på Hermansson & Co.

Maison Louis Latour i korthet: 220 år av vinproduktion //  20 dotterbolag  //  200 anställda //  3 vinslott 8 miljoner flaskor i produktion //  150 appellationer  // 290 hektar  // Exporteras till 117 länder

För mer information, kontakta Thomas Larsson, produktchef Hermansson & Co: thomas@hermanssonco.se, 070 262 38 03.