Exklusiv lansering av Angostura Tribute Distiller’s Cut på Systembolaget

Exklusiv lansering av Angostura Tribute Distiller’s Cut på Systembolaget

Den 26 september 2024 får svenska romentusiaster en unik chans att uppleva något alldeles extra när The House of Angostura lanserar en exklusiv och begränsad upplaga av deras senaste framtagna premiumrom - Angostura Tribute Distiller’s Cut. Endast 89 flaskor kommer att finnas tillgängliga via ett webbsläpp på Systembolaget.se, med ett pris på 999 kronor per flaska.

En mentor och visionär inom branschen

Angostura Tribute Distiller’s Cut är en del av Angosturas prestigefyllda Private Cask Collection och är framtagen för att hedra John Georges, företagets mästardestillatör sedan mer än 40 år. Under sin karriär på The House of Angostura har han satt en hög standard för konsten inom destillation och bidragit till att skapa några av världens mest uppskattade romsorter. Hans arbete präglas av en unik kombination av traditionella tekniker och moderna innovationer, alltid med en kompromisslös strävan efter kvalitet.

John Georges har inte bara format Angosturas romproduktion, utan även inspirerat och utbildat nästa generation av destillatörer och blenderteam. Genom sitt mentorskap har han säkerställt att hans höga standarder och passion för hantverket lever vidare. Under hans ledning har Angostura utvecklat avancerade metoder för att optimera varje aspekt av destillationsprocessen, inklusive miljövänliga initiativ som ombyggnaden av destilleriets avloppsreningsverk. Hans inflytande och dedikation har gjort honom till en ikon inom romindustrin och en viktig figur i Angosturas historia. Tribute Distiller’s Cut har skapats för att spegla Georges preferens för kraftfulla och komplexa smaker och kombinerar några av Angosturas mest framstående lagrade romsorter, däribland en 25-årig rom, en av de äldsta ur Angosturas depåer.

Karaktär och smakprofil

Angostura Tribute Distiller’s Cut är en torr till medelfyllig rom med tydliga smaknoter av kanel, tropiska frukter, bitter kakao, och kryddor. Doften bjuder på toner av bränt socker, karamell, kakao, och tropiska frukter som ananas och kokos. Färgen är klar och djupt gyllene, vilket vittnar om lång lagring och noggrant urval. Finishen är lång och fyllig, med en utveckling mot toner av vanilj, choklad, och en subtil kryddighet.

The House of Angostura

The House of Angostura är ett av Karibiens mest framstående och respekterade romhus, känt för sitt engagemang i kvalitet och tradition sedan starten av Dr Johann Siegert på 1800-talet. Med över 185 internationella utmärkelser för sin romportfölj är Angostura ett namn som står för autenticitet och expertis inom romvärlden.

Angostura Tribute Distiller’s Cut finns i en mycket begränsad upplaga om endast 89 flaskor och lanseras exklusivt via Systembolaget.se den 26 september 2024.

Angostura Tribute Distiller´s Cut

Artnr: 41739

Volym: 700 ml

Alkoholhalt: 44,7%