Ekologisk perfektion från Rhônedalen - Alain Jaume Les Champauvins 2022

Ekologisk perfektion från Rhônedalen - Alain Jaume Les Champauvins 2022

Den 4 september 2024 lanseras Alain Jaume Les Champauvins 2022 i Systembolagets beställningssortiment, ett vin som kombinerar fransk elegans med prisvärdhet och ekologisk odling. Detta röda vin, som kommer från Côtes du Rhône, är en sann reflektion av den omsorg och tradition som kännetecknar familjen Jaume, en av södra Frankrikes mest ansedda vinproducenter.

Vingården Les Champauvins är en jordlott på 34 hektar som gränsar till norra delen av Châteauneuf-du-Pape, endast tre meter från den berömda appellationen. Här odlas druvorna i samma jordmån och klimat, vilket ger vinet en komplexitet och djup som ofta förknippas med dess kända granne, men till ett betydligt lägre pris. Alain Jaume Les Champauvins har därför kommit att kallas för en "baby Châteauneuf" av vinkännare världen över.

Vinet är gjort på 70 % grenache, 20 % syrah och 10 % mourvèdre och är certifierat ekologiskt sedan 2012. Vinet lagras i en temperaturkontrollerad källare om 15 °C under 14 månader. För grenachedruvorna används tjocka betongfat för att bevara fruktigheten medan syrah och mourvèdre lagras i franska ekfat för att mjuka upp tanninstrukturen, ge en kryddig finish och förhöja aromen av mörk frukt.

Malin Rhodin, produktchef på Hermansson & Co, ser på den nya lanseringen med glädje.

- Vi är så väldigt glada över att nu kunna erbjuda Alain Jaume Les Champauvins i Systembolagets beställningssortiment. Vinet har ju tidigare år lanserats som tillfälliga släpp och har då sålt slut i rekordfart, just på grund av den höga kvaliteten i förhållande till prislappen. Vi ser nu fram emot att fler ska få möjlighet att upptäcka denna ekologiska pärla från Rhônedalen!

Med en intensiv, lysande rubinröd färg och smaker av mörka bär, kryddor och en hint av örter från det provensalska köket, bjuder detta vin på en fyllig och rik smakupplevelse. Perfekt att kombinera med en mängd olika maträtter, särskilt kraftigare vilt- och fågelrätter. Vinet kan lagras i 8-10 år, men går utmärkt att avnjuta nu tack vare sin fina fruktighet och rondör.

Om producenten

Alain Jaume, grundat 1826, är en familjeägd producent som har gjort sig känd för sina högkvalitativa viner från Rhônedalen. Familjens filosofi har alltid varit att respektera jorden och använda traditionella och naturliga metoder i vinodlingen. Det är en filosofi som har gett resultat – Alain Jaume har flera gånger belönats med 100 poäng av 100 möjliga av vingurun Robert Parker för sina viner.

Alain Jaume Les Champauvins 2022

Volym: 750 ml

Alkoholhalt: 15%

Ursprung: Frankrike, Les Champauvins (Côtes du Rhône)